Mazury Garbate to obszar północnej Polski położony przy granicy z Rosją. Był to ostatni region, który odwiedziliśmy w naszej podróży po Polsce. Znajduje się tam wiele ciekawych miejsc, z których najbardziej znany jest wiadukt kolejowy w Stańczykach oraz piramida w Rapie.

Mazury Garbate atrakcje

Mało brakowało, a musielibyśmy w ogóle odpuścić ten region z powodu awarii samochodu, która przydarzyła nam się dzień wcześniej. Ale mechanik Waldek ze wsi Mojtyny dokonał cudu i sprawił, że już o 12:00 ruszyliśmy w trasę w stronę jeziora Hańcza. Oprócz kilku miejsc na Mazurach Garbatych dodam też lokalizacje, które znajdują się poza nimi, ale są na tyle blisko, że nie sposób ich ominąć.

RUINY KOŚCIOŁA W MIERUNISZKACH

Mieruniszki to niewielka wieś położona w województwie Podlaskim nieopodal Mazur Garbatych. Zatrzymaliśmy się tam w drodze nad jezioro Hańcza, ponieważ można tam zwiedzić ruiny kościoła ewangelickiego z przełomu XVII i XVIII wieku. Ta gotycko-renesansowa świątynia została spalona w 1945 roku.

JEZIORO HAŃCZA

Jezioro Hańcza to najgłębsze jezioro w Polsce. Z uwagi na położenie blisko Stańczyków postanowiliśmy je odwiedzić. Niestety z powodu późnego wyjazdu mieliśmy bardzo mało czasu, aby dłużej nad nim posiedzieć. Dodatkowo tuż przed przyjazdem złapała nas ogromna ulewa i trochę musieliśmy przeczekać w samochodzie. Formalnie jezioro Hańcza leży w województwie Podlaskim, ale jeżeli odwiedzamy Stańczyki to myślę, że jest to punkt obowiązkowy. Głębokość jeziora wynosi 108 metrów. Polecam wizytę od strony plaży w Błachowiźnie. Znajduje się tam molo oraz istnieje możliwość popływania.

MOSTY W STAŃCZYKACH

Mosty w Stańczykach to jedna z największych atrakcji Mazur Garbatych. Powstały w latach 1917-1918 i były częścią linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy. Konstrukcja jest jedną z najwyższych w Polsce, ma 180 metrów długości i 36,5 metra wysokości. Wstęp jest płatny i kosztuje 8 zł (bilet normalny) / 5 zł (bilet ulgowy). Parking znajdujący się w tym miejscu jest darmowy.

Co zobaczyć na Mazurach Garbatych?

MOSTY W KIEPOJCIACH

Kiepojcie położone są kilka kilometrów na zachód od Stańczyków. Znajdziecie tam właściwie trzy mosty, pierwszy jest ogólnodostępny, natomiast do drugiej pary wiaduktów musicie przespacerować się 500 metrów, a my tam nie dotarliśmy. Pierwszy z mostów jest pojedynczy, ponieważ drugiego wiaduktu nie udało się zbudować z powodu wojny. Te położone 500 metrów dalej są podwójne i przypominają trochę Stańczyki.

MOSTY W BOTKUNACH

Mosty w Botkunach położone są trochę na uboczu. Można do nich dotrzeć leśną drogą jadąc 2 kilometry od wsi Galwiecie, albo 2,5 kilometra od wsi Jurkiszki. My dojechaliśmy tą pierwszą drogą. Mosty położone są w lesie, a okolica jest mocno zarośnięta. Wysokość dochodzi do 15 metrów, a długość do 50 metrów. Uważajcie podczas wchodzenia na nie, ponieważ nie mają barierek.

Więcej o dawnej linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy przeczytacie w artykule Szalonych Walizek “Szlak Połamanych Semaforów”.

PIRAMIDA W RAPIE

Ostatnim miejscem do którego dotarliśmy była Piramida w Rapie. Udało nam się tam dojechać tuż przed zmrokiem jadąc kiepskimi drogami od strony Gołdapi. Piramida w Rapie jest jedną z kilku w Polsce, a przy okazji chyba najbardziej znaną. Wstęp jest bezpłatny, oczywiście nie wejdziemy do wnętrza piramidy, ale możemy obejrzeć ją z zewnątrz. Piramida jest grobowcem rodziny Fahrenheid. Powstała w 1811 roku. Przez okno można dojrzeć znajdujące się w środku trumny.

Na tym kończę serię wpisów o Polsce. Podróż zajęła nam 10 dni, przejechaliśmy w tym czasie prawie 3000 kilometrów odwiedzając Świętokrzyskie, Lubelskie, Podlaskie i Warmińsko-Mazurskie. Gdyby nie pandemia nie ruszylibyśmy w tę trasę, ponieważ w tym czasie mieliśmy być w Gruzji. Jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi, to dzięki pandemii zwiedziliśmy spory kawałek Polski, którego nie mieliśmy okazji zobaczyć wcześniej.

Wszystkie wpisy z wyjazdu:
Chęciny (świętokrzyskie) – przewodnik po atrakcjach
Kielce, Jaskinia Raj, Góra Miedzianka, Chęciny – przewodnik po atrakcjach
Zamek Krzyżtopór, ruiny Pałacu Karskich we Włostowie, ruiny Zamku w Międzygórzu
Co można zobaczyć w Sandomierzu przez kilka godzin?
Zamość – przewodnik po najciekawszych atrakcjach
Kazimierz Dolny – najciekawsze atrakcje (przewodnik)
Lublin – Stare Miasto (przewodnik)
Ruiny zamku w Krupem
Najciekawsze miejsca na Podlasiu
Podlaskie cerkwie (przewodnik)
Supraśl – krótki przewodnik po mieście
Meczety w Kruszynianach i Bohonikach
Co warto zobaczyć w Tykocinie? (przewodnik)
Białystok – Pałac Branickich, rynek oraz street art
Mazury (Śniardwy, Mrągowo, Mikołajki, Piecki) – przewodnik
Warmia (Lawendowe Pole, Jezioro Wulpińskie oraz inne ciekawe miejsca)
Mazury Garbate

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.