#antekpodrozuje

Odszkodowanie od linii lotniczej - jak uzyskać?


Pamiętam jak odbyłem swój pierwszy lot, a był to rok 2004. Byłem kompletnie zielony w tym temacie oraz jednocześnie podekscytowany podróżą. Od tego czasu odbyłem już blisko 60 lotów, z czego w bieżącym roku już 16.

Od kilkunastu lat możemy obserwować wzrost popularności latania, ponieważ bilety są coraz tańsze. Latanie przestało być luksusem, szczególnie po pojawieniu się tanich linii lotniczych. Oznacza to, że na świecie lata coraz więcej samolotów, a to przekłada się na większą ilość opóźnień oraz odwołanych lotów.

Mnie przydarzyło się to dopiero w tym roku podczas pobytu na Maderze. Pogoda niezbyt dopisywała, więc jednego dnia z powodu burz i silnych wiatrów odwołano wiele lotów. Nasz powrót był praktycznie niezagrożony, ale niestety okazało się inaczej i lot, który miał się odbyć o poranku został odwołany.

Cały wieczór studiowałem przysługujące nam prawa i obowiązki linii lotniczej. Prawda jest taka, że na miejscu zostaliśmy pozostawieni sami sobie. Na miejscu otrzymaliśmy lakoniczną informację, że lot odwołano z powodów technicznych, a my mamy kontaktować się z infolinią, która niestety nie działała.

Po powrocie nie pozostało mi nic innego, jak zwrócić się do przewoźnika o zwrot pieniędzy za poniesione koszta oraz o odszkodowanie. O ile procedura zwrotu kosztów przeszła w miarę bezproblemowo (około 2 miesiące od lotu otrzymałem zwrot), to o odszkodowanie walczę do dzisiaj. Postanowiłem, że sam spróbuję i niestety do dnia dzisiejszego prowadzę ożywioną dyskusję z przewoźnikiem, ponieważ odszkodowanie zostało przyznane, ale z jakichś powodów linia nie chce mi tych pieniędzy wypłacić :(

Ile musi wynosić opóźnienie, aby uzyskać odszkodowanie?
Aby wszcząć procedurę ubiegania się o odszkodowanie musi minąć co najmniej 3h w stosunku do planowanej godziny dotarcia do portu docelowego.

Warto również pamiętać, że oprócz odszkodowania w formie pieniężnej, po upływie określonego w przepisach czasu opóźnienia lotu, pasażer może domagać się od przewoźnika przysługującego mu prawa do opieki (telefon, napoje, posiłek, nocleg, transport do miejsca zakwaterowania). Świadczenia tego można domagać się, gdy opóźnienie wyniesie:
- 2 godziny albo więcej - w przypadku lotów do 1500 km;
- 3 lub więcej godzin - w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;
- 4 lub więcej godzin - w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

W razie gdy opóźnienie samolotu wyniesie ponad 5 godzin, pasażer, który zdecydował się nie zrezygnować z usługi przewoźnika, może domagać się zwrotu kosztów biletu oraz zapewnienia transportu do miejsca, z którego rozpoczął on swoją podróż.

Jakie odszkodowanie mogę uzyskać?
Stawki odszkodowań są ustalone z góry przepisami prawa. W indywidualnych sprawach ich wysokość uzależniona jest od odległości dzielącej port wylotu od portu docelowego. I tak, na przykład za opóźnienie lotu powodujące zwłokę w dotarciu do portu docelowego o minimum 3 godziny, odmowę wejścia na pokład lub odwołany lot, należy się pasażerom (od osoby):
- 250 Euro - dla lotów na dystansie do 1500 km;
- 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej);
- 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk - port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Jak wspomniałem wcześniej ja swoją przygodę z uzyskaniem odszkodowania przeszedłem sam i do dnia dzisiejszego nie otrzymałem pieniędzy pomimo tego, że linia uznała swoją winę i przyznam, że musiałem poświęcić na to trochę czasu i nerwów.

Aby uniknąć takich sytuacji, oszczędzić swój czas i nerwy warto skorzystać z usług firm, które pośredniczą w uzyskiwaniu odszkodowania. Taka firma pomoże nam również sprawdzić, czy odszkodowanie się należy i pomoże nam je uzyskać.

W tej kwestii polecam firmę AirCashBack, której eksperci wykonają całą pracę za nas. Złożenie roszczenia jest całkowicie bezpłatne, więc na pewno nie poniesiemy z tego tytułu żadnych kosztów. Możemy również złożyć wniosek za lot, który odbył się kilka lat temu. Dopiero po uzyskaniu odszkodowania firma pobierze prowizję w wysokości 25% jego wartości.

Pamiętajmy, że odwołaniu lub opóźnieniu lotów często towarzyszą “okoliczności nadzwyczajne”, a w takich przypadkach przewoźnik będzie chciał uniknąć wypłacania odszkodowania, a firma doświadczona w tego typu usługach może pomóc nam to wyegzekwować.

Zbliżają się wakacje, wielu z Was wybierze się na nie samolotem. Życzę, aby były one udane, a przede wszystkim spokojne :)

You have no rights to post comments

o mnie


Na moim blogu podróżniczym zabiorę was do świata moich podróży, pokażę zdjęcia oraz ciekawostki z miejsc, które odwiedziłem.



antka wspiera

Tuba Gliwic

Aina
Śląskie Trendy


50zł zniżki



Jestem również na:

zBLOGowani.pl