Ryga - Stare Miasto (przewodnik)

ryga
Ryga, czyli stolica Łotwy była drugim przystankiem na trasie krajów bałtyckich. Przed wyjazdem słyszeliśmy, że Ryga jest bardzo ładna i z pewnością bardziej przypadnie nam do gustu niż Wilno, które również okazało się być ciekawym miastem. W tej części przeczytacie o ciekawych miejscach znajdujących się na Starym Mieście w Rydze. Serdecznie zapraszam do lektury.

Co zobaczyć w Rydze?

#DOJAZD
Dojechać do Rygi można na kilka sposobów. Najprostszym z nich jest samolot, ponieważ z Warszawy lata LOT oraz Air Baltic, a sama podróż trwa około 90 minut.

Tańszym sposobem jest przejazd autokarem, gdyż ceny biletów są zazwyczaj kilkukrotnie niższe niż za przelot, niemniej czas przejazdu to ponad 11h.
Bardzo fajnie Rygę przestawił mój kolega na blogu osmol.pl.

Jak dojechać do Rygi?

My do Rygi dojechaliśmy autokarem Lux Express bezpośrednio z Wilna. Przejazd trwał około 4h, a za bilety zapłaciliśmy 60zł za osobę. Firma Lux Express oferuje bardzo wygodne pojazdy z systemem rozrywki pokładowej, więc podczas podróży można oglądać filmy lub seriale. Dworzec autobusowy znajduje się zaraz obok Centrāltirgus, czyli hal targowych.

#NOCLEG
Nocleg zarezerwowaliśmy przez booking i wybraliśmy obiekt o nazwie Dome Pearl Hostel mieszczący się w centrum Starego Miasta. Sam hostel był przeciętnej jakości, ale miał dwie spore zalety, jakimi były lokalizacja oraz cena. Zakwaterowanie znajduje się 150m od placu, przy którym stoi ratusz.

Gdzie nocować w Rydze?

ryga

Za dwie noce za trzy osoby zapłaciliśmy 90E. W zamian otrzymaliśmy pięcioosobowy pokój na ostatnim piętrze kamienicy (niestety brak windy). Dostępne były dwie wspólne łazienki. Warunki były znośne, ale pokój był całkiem spory, a lepszej lokalizacji w tej cenie nie mogliśmy sobie wymarzyć.

Ryga najciekawsze atrakcje

#MUZYKANCI Z BREMY
Muzykanci z Bremy to bardzo ciekawy pomnik przedstawiający bohaterów baśni braci Grimm o tym samym tytule. Bohaterowie to osioł, pies myśliwski, kot i kogut.

#KOŚCIÓŁ ŚW. PIOTRA
Kościół św. Piotra znajduje się zaraz obok pomnika Muzykantów z Bremy. Najciekawszym jego elementem jest wieża widokowa o wysokości 123m. Świątynia jest wyznania Ewangelicko-Luterańskiego. Według kronik budowę kościoła rozpoczęto na początku XIII wieku, ale wielokrotnie był przebudowywany, a podczas wojny został zniszczony. Wstęp kosztuje 9E.

#KOŚCIÓŁ ŚW. JANA
Kościół św. Jana stoi zaraz obok kościoła św. Piotra. Podobnie jak poprzedni jego początki sięgają XIII wieku, gdy przebudowano stojącą tam kaplicę pałacu biskupiego na kościół.

Najciekawsze atrakcje w Rydze

#MOST KAMIENNY
Ryga położona jest nad rzeką Dźwiną. Most Kamienny położony jest w granicach Starego Miasta. Powstał w latach pięćdziesiątych XX wieku. Warto zajrzeć na niego po zmroku.

#MOST VANŠU
Most Vanšu (z tłumaczenia Całunowy) to drugi most nad Dźwiną w ramach Starego Miasta. Jest mostem wiszącym i zbudowano go w 1981 roku.

#KATEDRA
Katedra w Rydze to protestancka świątynia zbudowana w XIII wieku. Jest największą średniowieczną świątynią wśród krajów nadbałtyckich. Wstęp jest płatny.

Ryga atrakcje

#MUZEUM SZTUKI “RĪGAS BIRŽA”
Muzeum Sztuki "Rīgas Birža" mieści się nieopodal katedry. Wstęp jest zależny od wystawy, natomiast najdroższy bilet kosztuje 6E.

#KOŚCIÓŁ MATKI BOSKIEJ BOLESNEJ
Kościół Matki Boskiej Bolesnej znajduje się zaraz obok zamku. Zbudowano go w XVIII wieku.

#ZAMEK
Zamek znajduje się w północno-zachodniej części Starego Miasta. Wzniesiono go w XIV wieku, natomiast w czasie wojny został zniszczony. Od 1995 roku jest siedzibą prezydenta Łotwy.

Ryga Stare Miasto

#TRZEJ BRACIA
Trzej Bracia to trzy średniowieczne kamienice, które znajdują się przy ulicy Mazã Pils. Najstarsza z kamienic pochodzi z XV wieku.

#KATEDRA ŚW. JAKUBA
Katedra św. Jakuba powstała w XIII wieku. Zbudowano go w stylu gotyckim. Wieża ma 86m wysokości.

#BRAMA SZWEDZKA
Brama Szwedzka jest pozostałością po murach obronnych. Jest jedyną z ośmiu bram, która przetrwała do dnia dzisiejszego.

#BASZTA PROCHOWA
Baszta Prochowa mieści się niedaleko Bramy Szwedzkiej. Jest jedną z trzech zachowanych baszt.

#MURY OBRONNE
Pomiędzy Bramą Szwedzką i Basztą Prochową zachował się fragment murów. Obok znajduje się stara armata z XVII wieku.

#DOM KOTÓW
Dom Kotów to przepiękna secesyjna kamienica na Starym Mieście. Charakteryzują ją dwa koty znajdujące się na wieżyczkach.

#WIELKA I MAŁA GILDIA
Wielka i Mała Gildia to dwa budynki znajdujące się placu Līvu laukums. Powstały dla tzw. Gildii Ducha św., czyli stowarzyszenia zrzeszającego kupców i rzemieślników. Wielka Gildia była przeznaczona dla bogatych kupców, a Mała Gildia dla rzemieślników.

#DOM BRACTWA CZARNOGŁOWYCH
Dom Bractwa Czarnogłowych to jeden z symboli Rygi. Budynek zbudowano w stylu gotyckim, w trakcie wojny został zniszczony. Odbudowano go w latach dziewięćdziesiątych. Wstęp do środka kosztuje 6E.
18 marca 1921 roku podpisano tam traktat pokojowy (Traktat Ryski) pomiędzy Polską a Rosją i Ukrainą, który zakończył wojnę polsko-bolszewicką.

ryga

Przed budynkiem na środku placu można podziwiać pomnik Rolanda.

Po drugiej stronie placu znajduje się miejski ratusz.

#STARE MIASTO
Stare Miasto, którego ciekawe miejscówki opisałem w tym artykule jest bardzo fajnym miejscem. Warto pospacerować sobie bocznymi uliczkami oraz zejść z utartego szlaku. Większość kamienic jest odnowiona i prezentuje się znakomicie. Polecam zwrócić uwagę na detale wielu z nich.

#RESTAURACJE
Na Starym Mieście w Rydze znajdziemy sporo fajnych restauracji na każdą kieszeń, ale ja chciałbym Wam wskazać dwie, w których jadłem.

Pierwsza z nich nazywa się “XL Pelmeņi” i mieści się kilka minut drogi od hostelu. Jedzenie tam jest bardzo budżetowe. Za trzy talerze pielmieni zapłaciliśmy 15E. Miejsce jest typowym tanim bistro, ale jedzenie jest naprawdę smaczne.

ryga

Drugą miejscówką jest kultowa restauracja “Folkklubs ALA pagrabs” przy Peldu iela 19. Restauracja znajduje się w podziemiach i siedzi się w dosyć ciemnych warunkach. Jedzenie było przepyszne, cenowo nie jest najtaniej, ale można uznać, że przystępnie.

W Rydze spędziliśmy w sumie dwa dni. Faktycznie miasto jest ładne i bardzo ciekawe, a największe wrażenie zrobiła na nas część, którą opiszę w drugim wpisie. Ryga jest zdecydowanie ładniejsza niż Wilno, ale uważam, że nie można pominąć żadnego z tych miast. Kolejnym etapem na naszej wycieczce był Tallin.
Ciekawym miejscem w Rydze jest Muzeum Etnograficzne, o którym przeczytacie na blogu fotopodroze.eu

Poprzednie wpisy:
Wilno - najciekawsze atrakcje
Ryga - najciekawsze atrakcje poza Starym Miastem

Tallin - Stare Miasto (przewodnik)