Toronto

Toronto to olbrzymie miasto, o którym mówi się, że nic w nim nie ma. Czy tak jest faktycznie? Czy warto zobaczyć Toronto? Zapraszam do lektury przewodnika po Toronto.

Co zobaczyć w Toronto

Toronto odwiedziliśmy przy okazji planowanej wizyty w Niagara Falls. Uznaliśmy, że najprościej będzie z Nowego Jorku dolecieć do Toronto, a następnie megabusem pojechać do Niagara Falls. Przy okazji zdecydowaliśmy się zostać tam jeden dzień i zobaczyć miasto.

Spotkałem się z wieloma opiniami, że w Toronto nic nie ma i że w ogóle to strata czasu. Nie byłbym sobą, gdybym tego nie sprawdził, tym bardziej, że byłem już tak blisko.

#WIZA
Lecąc do Kanady Polacy nie potrzebują wizy, niemniej podróżując samolotem potrzebna jest tzw. eTA czyli Electronic Travel Authorization, natomiast podróżując drogą lądową i morską eTA nie jest potrzebna.

Jak wyrobić eTA do Kanady?

Dokument wyrabia się przez internet, a złożenie wniosku trwa dosłownie kilka minut. Po złożeniu wniosku gotowy dokument otrzymałem na maila w ciągu kilku minut, ale urzędnicy zastrzegają, że może to potrwać do 72h. Wyrobienie eTA kosztuje 7CAD (około 20zł). eTA przypisana jest do naszego paszportu, a jej ważność to maksymalnie 5 lat. Jeśli zmienimy paszport przed upływem jej ważności to musimy wyrobić ją ponownie.

Wszystkie etapy składania wniosku o eTA szczegółowo opisałem w artykule.

#WALUTA
Walutą obowiązującą w Kanadzie jest CAD, czyli dolar kanadyjski. 1 CAD to około 2,90zł. Pamiętajmy, że ceny w sklepach podawane są netto i należy do nich doliczyć podatek w wysokości 13%. We wszystkich miejscach (z wyjątkiem hostelu) bezproblemowo płaciłem kartą Revolut.

#POGODA
Toronto odwiedziliśmy na początku maja. Temperatura oscylowała w granicach 5-7 stopni Celsjusza, mimo że w położonym zaledwie 550km dalej Nowym Jorku było 20 stopni. Pamiętajcie, że Toronto położone jest nad jeziorem Ontario, więc należy spodziewać się chłodu.

#JAK DOTRZEĆ DO TORONTO
Do Toronto z Europy dostępnych jest mnóstwo lotów, niemniej my polecieliśmy linią WestJet z Nowego Jorku w cenie 68$ za osobę.
Na lotnisku w Kanadzie należy wypisać deklarację celną i po chwili można cieszyć się wizytą w kraju liścia klonowego.

Jako ciekawostkę dodam, że kanadyjski celnik spytał nas o czas trwania pobytu w Kanadzie. Na informację o tym, że tylko 2 dni zrobił się smutny i spytał, czemu tak krótko 🙂

#DOJAZD Z LOTNISKA DO TORONTO
Lotnisko w Toronto (Port lotniczy Toronto-Lester B. Pearson) oddalone jest od miasta spory kawałek drogi (w Toronto jest jeszcze drugie lotnisko Billy Bishop Toronto City Airport, które obsługuje loty regionalne).

Toronto

Jak dotrzeć z lotniska w Toronto do centrum miasta?

Najprościej do centrum można dotrzeć pociągiem UP Express, który kursuje do głównej stacji Union Station. Pojedynczy bilet na przejazd kosztuje 12,35CAD (około 36zł). Bilety można kupić na stronie przewoźnika https://www.upexpress.com/ lub w automatach. Czas przejazdu to około 30 minut.

#HOTEL
Hotel zarezerwowaliśmy przez booking.com, a nasz wybór padł na Locarno Hostel, który był nieznacznie oddalony od centrum. Nocleg za 5 osób kosztował 164CAD (plus podatek 13% oraz podatek miejski 4%), co dało łącznie 193CAD (około 560zł). W momencie pisania recenzji hotel na booking miał ocene 5,4/10.

Gdzie nocować w Toronto?

Prawda jest taka, że powyższy nagłówek powinien brzmieć “gdzie NIE NOCOWAĆ w Toronto”. Sam hostel nie był zły. Pokoje były skromne, ale czyste. I to tyle z pozytywnych informacji. Łazienka była wspólna (jedna na piętro), ale niestety prysznic był zagrzybiony.

Pierwszą rzeczą, która wywarła na nas negatywne wrażenie było brak możliwości płatności kartą, pomimo iż w opisie było ewidentnie napisane, że można. Do tego swoją cegiełkę dodał właściciel obiektu (lub pracownik), który miał pretensje, że nie posiadamy gotówki, dopominając się jej nawet w dolarach amerykańskich. Był wielce zdziwiony, że ich nie posiadamy. Niestety jedyny bankomat znajdujący się w pobliskim sklepie nie działał, więc byliśmy zmuszeni zapłacić gotówką, ale później.

Toronto

Podczas zameldowania byliśmy świadkami kłótni, jaką odbył wspomniany wcześniej człowiek z dwiema turystkami, które wcześniej zapłaciły online przez booking.com, a właściciel żądał od nich zapłaty w gotówce.

Sam właściciel to temat na osobną historię. Był to starszy pan o aparycji menela, śmierdzący tak, że ciężko było wytrzymać w jego towarzystwie.

Gdy wróciliśmy wieczorem do hostelu to na powitanie zamiast “hello” usłyszeliśmy od niego  “Do you have money?” wypowiedziane w chamskim tonie. Gdy już dostał swoje pieniądze, to zaczął szczęśliwy biegać po hostelu śpiewając “money money money” w rytm Abby.

Nigdy nie napisałem tak negatywnej opinii o hotelu, ale po publikacji jej na stronie booking.com zadzwonił do mnie ich pracownik wyjaśnić sytuację.
Ja szczerze nie polecam tej miejscówki, ale decyzję o ewentualnym noclegu pozostawiam Wam.

#RESTAURACJE
W Toronto jest wiele ciekawych miejsc, gdzie można dobrze zjeść. Ja polecę dwa miejsca.

Gdzie zjeść w Toronto?

Pierwszym miejscem, które polecę jest St. Lawrence Market, czyli hala targowa. Znajdziemy tam mnóstwo stoisk, na których kupimy warzywa, owoce, mięso, pamiątki oraz jedzenie.

Polecam skosztować poutine, czyli frytek z charakterystycznym serem i sosem pieczeniowym. Poutine jest bardzo tanie, kosztuje zazwyczaj kilka dolarów kanadyjskich.

Drugą restauracją, którą rekomenduję jest Queen Mother Cafe w centrum miasta, w której zjemy m. in. przepyszne burgery czy zupę.

Toronto

Ceny są trochę wyższe, za burgera z frytkami zapłacimy co najmniej 16CAD plus podatek (około 50zł). Zupa kosztowała 8CAD (około 23zł).

Atrakcje Toronto

#BERCZY PARK
Berczy Park to niewielki skwer nieopodal St. Lawrence Market. Znajdziemy na nim ciekawą fontannę, gdzie woda tryskała z psów.

Toronto

Jest tam również kilka innych ciekawych instalacji.

Najciekawsze miejsca w Toronto

Ciekawy jest również mural na jednej z kamienic, która de facto jest niewysokim Flatiron (Gooderham Building).

#ST. LAWRENCE MARKET

St. Lawrence Market to hala targowa w centrum Toronto, w której możemy zjeść dobre Poutine (frytki z serem) oraz kupić pamiątki.

#CHURCH STREET
Church Street to ulica położona w dzielnicy Church and Wellesley, o której mówi się “gay village”.

Okolica zamieszkała jest przez mniejszości homoseksualne. Jest tam sporo ciekawych murali.

#QUEENS PARK
Queens Park to potoczna nazwa budynku Parlamentu Ontario oraz otaczający go park.

Wokół jest mnóstwo pomników, monumentów itp. Miejsce warte odwiedzenia.

#UNIVERSITY AVENUE
Gdy dotrzemy już do Queens Park to warto przespacerować się University Avenue, która jest szeroką ulicą.

Jej środkiem biegnie niewielki deptak, a na nim znajduje się mnóstwo niedużych monumentów.

#NATHAN PHILLIPS SQUARE
Nathan Phillips Square to jedno z bardziej charakterystycznych miejsc w Toronto. Na placu znajdziemy fontannę o tej samej nazwie oraz słynny napis Toronto, który wieczorem fajnie świeci.

Przy placu znajduje się Stary Ratusz (Old City Hall) zbudowany w 1899 roku oraz aktualny ratusz z 1965 roku.

Toronto

Obecny ratusz jest charakterystycznym kompleksem dwóch półokrągłych budynków.

Najciekawsze atrakcje Toronto

#QUEEN STREET WEST
Queen Street West to jedna z ciekawszych ulic Toronto. Znajdziemy tam sklepy, restauracje i wiele innych. Jest wręcz kolorowo.

Toronto

Przy tej ulicy mieści się opisana wcześniej restauracja Queen Mother Cafe. Z budynku telewizji City TV wystaje samochód, co stanowi ciekawą atrakcję.

Street Art Toronto

#GRAFFITI ALLEY
Graffiti Alley to tzw. “tylna uliczka” równoległa do Queen Street West.

Toronto

Wszystkie ściany przy ulicy ozdobione są przepięknym street artem.

#CN TOWER
CN Tower to wieża telewizyjna o wysokości 553m.

Toronto

Na wysokości 351m znajduje się obrotowa restauracja, która pełny obrót robi w 72 minuty. Wjazd na wieżę kosztuje 42,94CAD (około 124zł).

#TORONTO RAILWAY MUSEUM
Toronto Railway Museum, czyli Muzeum Kolejnictwa znajduje się zaraz obok wieży.

Toronto

Wstęp kosztuje 5CAD netto (około 18zl z podatkiem).

Przed muzeum stoi kilka ciekawych wagonów i lokomotyw.

#NADBRZEŻE
Będąc w tej okolicy warto podejść również na nadbrzeże położone nad jeziorem Ontario.

Toronto

Znajdziemy tam ciekawy żaglowiec Kajama zbudowany w 1930 roku.

Ciekawym miejscem do odwiedzenia są Toronto Islands, czyli wyspy leżące naprzeciwko nabrzeża, niemniej nam brakło już czasu, gdyż w Toronto spędziliśmy tylko jeden dzień.

#DWORZEC AUTOBUSOWY
Z Toronto pojechaliśmy Megabusem do Niagara Falls.

Toronto

Dworzec autobusowy mieści się  na rogu Bay Street oraz Edward Street.

#KOMUNIKACJA
Temat komunikacji chciałem zostawić na sam koniec. W Toronto jeżdżą autobusy, tramwaje oraz metro. My nie korzystaliśmy. Alternatywą jest uber, który w większej grupie dobrze się sprawdza.

Toronto

Podsumowując w Toronto spędziliśmy cały dzień. Obeszliśmy większość najciekawszych miejsc i atrakcji. Po wizycie tam mogę stwierdzić, że faktycznie miasto specjalnie nie ma zbyt wielu atrakcji do zaoferowania, niemniej jeśli wybieracie się nad Niagarę i macie jeden zbędny dzień to warto zajrzeć w te okolice. Pamiętajcie tylko, że zimą temperatura spada grubo poniżej zera. Temperatury na poziomie -20 stopnie w tej okolicy zimą to coś normalnego.
Przydatne linki:
Jak wypełnić wniosek o wizę do USA
Jak zorganizować wyjazd do USA
Nowy Jork – kilka przydatnych informacji przed wyjazdem
Nowy Jork – atrakcje w ramach City Pass
Nowy Jork – bezpłatne atrakcje
Jak wypełnić wniosek o eTA
Buffalo – krótki przewodnik po mieście
Niagara Falls – przydatne informacje
Waszyngton – przydatne informacje przed wyjazdem

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.