Cypr - informacje praktyczne przed wyjazdem

Cypr

Cypr podobnie jak Malta chodził za nami już od bardzo dawna. Gdy tylko kupiłem lot na Maltę to sprawdziłem, czy istnieją bezpośrednie połączenia z Malty na Cypr. Nie dość, że okazało się, że tak, to dodatkowo były bardzo tanie. Zapraszam Was do lektury informacji praktycznych o Cyprze.

Cypr co zobaczyć?

Cypr informacje praktyczne

Na Cyprze spędziliśmy 3,5 dnia, ale przyznam, że jest to stanowczo za mało. Wyspa jest zdecydowanie większa niż Malta, na której z jednego końca na drugi można przejechać w godzinę lub niewiele dłużej.

Cypr podobnie jak Malta to dawna brytyjska kolonia. W wyniku porozumienia w 1960 roku pomiędzy Wielką Brytanią, Turcją, Grecją i Cypryjczykami zostało utworzone państwo Cypr, natomiast później w rezultacie konfliktu wewnętrznego pomiędzy Turkami i cypryjskimi Grekami w 1974 roku doszło do inwazji Turcji na wyspę, która w jej części utworzyła tzw. Republikę Turecką Cypru Północnego. Kraj ten nie jest uznawany przez żadne państwo na świecie.

Cypr
Dwa miejsca zarządzane są przez Wielką Brytanię, a mianowicie terytoria Dhekelia i Akrotiri, które w dalszym ciągu mają status brytyjskich terytoriów zamorskich. Znajdują się tam bazy wojskowe.

#DOJAZD
Na Cypr można dolecieć z wielu polskich miast. Ceny biletów są różne, po sezonie będą dużo tańsze. Ryanair lata do Pafos, a do Larnaki lata LOT i Wizzair. My polecieliśmy bezpośrednio z Malty linią Ryanair, a pojedynczy bilet z priority kosztował około 29 euro. Bilet powrotny do Katowic kosztował około 46 euro z priority.

Lot był o tyle ciekawy, że lecieliśmy nonstop nad Morzem Śródziemnym, w tym wzdłuż wybrzeża greckiej Krety, dzięki czemu mogliśmy ją podziwiać w pełnej krasie.

#NOCLEG
Przede wszystkim musicie zastanowić się, które części wyspy będziecie zwiedzać. My zdecydowaliśmy się na George's Villa, położony nieopodal Nikozji. Za 3 noce zapłaciliśmy 132 euro. Ale jaki to był nocleg. Mieliśmy do dyspozycji olbrzymi apartament z kuchnią. W pokoju była łazienka z sauną i hydromasażem, po prostu bajka. W apartamencie było wielkie wygodne łoże.

Cypr - noclegi

Miejscówka prowadzona jest przez starszego Brytyjczyka i jego żonę Wietnamkę. Para prowadzi również niewielkie gospodarstwo, dzięki czemu mieliśmy do dyspozycji winogrona, mandarynki, jajka, banany i wszystko to było świeże prosto z ogrodu. W sezonie letnim goście mogą korzystać z basenu na zewnątrz. W chwili pisania artykułu obiekt miał ocenę 9,2/10. Przy okazji można było porozmawiać z właścicielem, który chętnie doradził co zwiedzić, gdzie pojechać itp.

Polecam to miejsce każdemu.

#WYNAJEM AUTA
Na Cyprze polecam wynająć auto, gdyż wyspa jest duża i żeby dojechać w wiele miejsc samochód jest wręcz niezbędny. Na Cyprze również skorzystałem z oferty firmy Hertz, ale na szczęście tam nie było problemu.

Cypr wynajem auta

Za Volkswagena Golfa na 4 dni zapłaciliśmy około 111 euro. Do tego doliczona była kaucja paliwowa w kwocie około 75E oraz dodatkową kaucję poniżej 200 euro. Wybraliśmy maksymalne ubezpieczenie, ale w przypadku Cypru nie dało się całkowicie znieść kosztów na wypadek szkody.

W takim przypadku przy odbiorze auta należy je dokładnie obejrzeć z każdej strony i poprosić, aby na protokole odnotować każdą nawet najmniejszą ryskę. Dodatkowo warto auto sfotografować z każdej możliwej strony. Dużym plusem było to, że mogliśmy auto oddać z pustym bakiem i w razie czego kaucja paliwowa po prostu nie została zwrócona. Po całej wyspie przejechaliśmy około 1100 km.

Jeśli planujecie wybrać się do Cypru Północnego to upewnijcie się, że Wasza wypożyczalnia na to zezwala, ewentualnie dopytajcie o dodatkowe ubezpieczenie, ponieważ nawet jeśli zgoda będzie, to ubezpieczenie już nie obejmie tego.

#PARKOWANIE I PROWADZENIE AUTA
Na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny. Autostrady są bezpłatne, ale obowiązuje na nich ograniczenie prędkości do 100 km/h i sugeruję tego pilnować. Zdarzały się kontrole na autostradzie nawet w niedziele rano, gdy policja stała co 10-15 km.

Koszt paliwa to około 1,18 euro za litr benzyny bezołowiowej.

#KOMUNIKACJA
Komunikacja na Cyprze jest całkiem dobrze zorganizowana. Między miastami sprawnie kursują autobusy i nawet po sezonie można bezproblemowo dostać się z miasta do miasta. Rozkład jazdy warto sprawdzić na stronie http://www.cyprusbybus.com/

Przykładowe ceny:
Larnaka Lotnisko - Limassol około 9 euro
Pafos Lotnisko - Pafos Karavella około 2,5 euro
Pafos Karavella - Limassol około 4 euro.

#PLAN ZWIEDZANIA
Na Cyprze mieliśmy 3,5 dnia na zwiedzanie. Plan wyglądał następująco.
Dzień 1:
Zaczęliśmy od lotniska w Pafos, Skała Afrodyty, plaża Pissouri, plaża Kourion, Zamek w Kolossi, Słone Jezioro, Monastyr św. Mikołaja od kotów, plaża Lady’s Mile, plaża Kalymnos
Dzień 2:
Wodospad Millomeris, wodospad Caledonia, miasteczko Troodos, góra Olimbos, Klasztor Troodhitissa
Dzień 3:
Stavros Tis Psokas (muflony), wodospad Kritou Tera, Półwysep Akamas (Łaźnie Afrodyty, Fontana Amoroza)

Cypr plan zwiedzania

Dzień 4:
plaża Kalymnos, plaża Lara, Agios Georgios, Coral Bay

#RESTAURACJE
W ciągu kilku dni skorzystaliśmy z trzech restauracji. Polecę dwie, a jedną odradzę.
Pierwszą polecaną przeze mnie miejscówką jest hotelowa restauracja w Troodos Hotel (miasteczko Troodos). Jedzenie było przepyszne. Ja zjadłem tzw. souvla. Za obiad dla 2 osób zapłaciliśmy 22 euro.

Cypr
Drugim kapitalnym miejscem, które Wam polecę to Periyiali w Latsi (niedaleko Półwyspu Akamas). Również zamówiłem souvle, ale była z innego mięsa niż w poprzednim miejscu. Za obiad dla dwóch osób zapłaciliśmy również 22 euro, ale dodatkowo na koniec dostaliśmy w ramach poczęstunku przepyszną baklavę. Jedzenie w tym miejscu było wyborne.

Cypr restauracje

Ostatnią restauracją, której Wam nie polecę, a raczej zasugeruję, aby ją unikać było St. George w Agios Georgios. Za obiad dla dwóch osób zapłaciliśmy 30 euro (bardzo drogo). Ja zjadłem doradę z frytkami. Sama ryba była jako tako, a frytki mokre. Nie dość, że drogo, to jedzenie kiepskiej jakości.

#DRON
Latanie dronami na Cyprze jest dozwolone, ale są pewne warunki, które muszą zostać spełnione.

Cypr latanie dronem

Wymagania:
- rejestracja drona na stronie (koszt 15 euro)
- posiadanie uprawmień A1/A3 (minimum, te same co w Polsce)
Stare wymogi:

- waga drona do 3kg
- maksymalna wysokość 50m agl
- maksymalna odległość drona od nas 500m (lot w zasięgu wzroku)
- minimum 1km od zabudowań
- minimum 500m od ludzi, pojedynczych budynków itp.
- minimum 8km od lotnisk
- daleko od baz wojskowych
Szczegółowe informacje znajdziecie pod tym linkiem:

#INNE
W przypadku wyjazdu na Cypr koniecznie wejście przejściówkę do brytyjskich gniazdek, ale wiele hoteli posiada takowe na stanie dla klientów.

Czytałem o występujących na Cyprze wężach. Dla człowieka najbardziej niebezpieczna jest żmija lewantyńska, której jad może zabić człowieka. Legenda głosi, że dzięki wężom jest na wyspie mnóstwo kotów. W IV wieku św. Helena przywiozła ich kilka pełnych statków, aby poradziły sobie z panującą plagą węży.

Cypr
Pobyt na Cyprze uważam za bardzo udany. Tak się składa, że podczas pisania tego artykułu byłem kilka dni przed kolejnym wyjazdem na Cypr, który był moim przystankiem w drodze do Libanu :)
Mam nadzieję, że jeszcze wrócę na wyspę, gdyż w ogóle nie odwiedziłem jej wschodniej części oraz Cypru Północnego.