Najciekawsze atrakcje Berlina #2

berlin

Niniejszy wpis jest kontynuacją naszego zwiedzania Berlina. W tej części przeczytacie o East Side Gallery znajdującej się na Murze Berlińskim (przykład na zdjęciu powyżej najsłynniejszy mural pokazujący spotkanie Breżniewa i Honeckera) i wielu innych świetnych miejscach. Berlin to miasto Street Artu. Zapraszam do lektury atrakcji Berlina.

#GENDARMENMARKT
Pierwszym miejscem po Muzeum Kiełbasy był Gendarmenmarkt (Plac Żandarmerii) uznawany za najpiękniejszy plac w mieście. Znajduje się tam kilka ciekawych obiektów.

berlin

Pierwszym z nich jest Katedra Niemiecka (Deutscher Dom) z XVIII wieku. Obecnie znajduje się tam muzeum niemieckiej historii politycznej.

Pośrodku placu stoi Konzerthaus, czyli gmach teatru z XIX wieku.

Ostatni z obiektów to Französischer Dom (Katedra Francuska) z początku XVIII wieku. Obecnie w środku znajduje się Muzeum Hugenotów.

berlin

Nie wchodziliśmy do środka.

Gdzie spać w Berlinie?

Jako ciekawostkę wspomnę, że na środku placu stało kilka mini rajdówek :-)

#BEBELPLATZ
Z Placu Żandarmerii spacerem udaliśmy się na Plac Bebela, który mieści się nieopodal. Podobnie jak wcześniejszy uznawany jest za jeden z najpiękniejszych w mieście. Zbudowano go około połowy XVIII wieku.

Wokół placu znajduje się kilka ciekawych obiektów. W 1933 odbyła się na nim akcja palenia książek, które przez ówczesne nazistowskie władze uznane zostały jako “nieniemieckie”.

Jednym z budynków otaczających plac jest opera (najstarsza w Berlinie). Obiekt pochodzi również z połowy XVIII wieku (charakterystyczny różowy budynek).

Co zobaczyć w Berlinie?

Kolejnym ciekawym obiektem jest katedra św. Jadwigi, którą zbudowano w latach 1747-1773. Wstęp do środka jest bezpłatny.

Po drugiej stronie placu (naprzeciwko opery) znajduje się Biblioteka Królewska.

berlin

Po przejściu placu w stronę Uniwersytetu Humboldtów zobaczymy pomnik Fryderyka Wielkiego.

Czy warto pojechać do Berlina?

Uniwersytet Humboldtów, o którym wspomniałem przed momentem jest najstarszym w Berlinie.

berlin

#NOWY ODWACH (NEUE WACHE)
Kierując się w stronę Wyspy Muzeów minęliśmy ciekawy klasycystyczny gmach Nowego Odwachu z początku XIX wieku.

Jest to pomnik upamiętniający ofiary wojny i tyranii.

berlin

Najciekawsze atrakcje w Berlinie.

Przed wejściem na Wyspę Muzeów miniemy Niemieckie Muzeum Historyczne. Wstęp kosztuje 8E, natomiast my weszliśmy tylko do holu.

#WYSPA MUZEÓW
Na Wyspę Muzeów wchodzi się przez Most Zamkowy (Schlossbrücke).

berlin

Wyspa położona jest w ramionach rzeki Sprewy, a na jej terenie znajduje się kompleks muzeów. Z uwagi na brak czasu odpuściliśmy zwiedzanie (może kiedyś tam wrócimy), ale opiszę krótko to miejsce, bo jest warte uwagi.

#BERLINER DOM
Pierwszym miejscem, które rzuca się w oczy jest Berliner Dom, czyli katedra z przełomu XIX i XX wieku.

berlin

W czasie wojny świątynia została mocno zniszczona. Wstęp kosztuje 7E.

#STARE MUZEUM (ALTES MUSEUM)
Stare Muzeum znajduje się obok katedry. Wstęp kosztuje 10E.

berlin

Opuściliśmy na moment wyspę mostem Liebknechtbrücke, aby przespacerować się wzdłuż Sprewy i wróciliśmy z powrotem przez Friedrichsbrücke.

Berlin atrakcje

#STARA GALERIA NARODOWA (ALTE NATIONALGALERIE)
Stara Galeria Narodowa mieści się nieopodal mostu Friedrichsbrücke, przed nią mieści się niewielki skwer otoczony kolumnami.

Najciekawsze atrakcje Berlina

Wstęp kosztuje 10E.

#NOWE MUZEUM (NEUE MUSEUM)
Nowe Muzeum znajduje się zaraz obok Starej Galerii Narodowej. Wstęp kosztuje 12E.

berlin

Ciekawe miejsca w Berlinie.

#MUZEUM IM. BODEGO (BODEMUSEUM)
Muzeum im. Bodego znajduje się najbardziej na północ wyspy. Wstęp kosztuje 12E.

#MUZEUM PERGAMOŃSKIE (PERGAMONMUSEUM)
Oprócz wspomnianych można zwiedzić również Muzeum Pergamońskie. Wstęp 12E.

Z tego co znalazłem na stronie muzeum bilet wstępu uprawniający na wszystkie wystawy na Wyspie Muzeów kosztuje 18E.

Wyspa jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i stanowi część XIII wiecznego, oryginalnego miasta.

#NOWA SYNAGOGA
Po opuszczeniu Wyspy Muzeów udaliśmy się w kierunku Nowej Synagogi z połowy XIX wieku. W czasie nocy kryształowej z 9 na 10 listopada 1938 roku została spalona, ale nie zawaliła się. Funkcjonowała do 1940 roku. Odrestaurowano ją dopiero w 1991 roku.

#BRAMA BRANDENBURSKA
Z tego miejsca metrem pojechaliśmy na Pariser Platz ponownie pod Bramę Brandenburską. Tym razem dało się już tam pospacerować, a po biegu nie było już śladu.

Najciekawsze muzea w Berlinie

#KOLUMNA ZWYCIĘSTWA
Spod Bramy Brandenburskiej spacerem przez park poszliśmy do Kolumny Zwycięstwa, która upamiętnia zwycięstwo w wojnie duńskiej.

berlin

Kolumnę odsłonięto w 1873 roku. U góry znajduje się taras widokowy, a wstęp kosztuje 3E.

#ZAMEK BELLEVUE
Nieopodal kolumny znajduje się Zamek Bellevue (Schloss Bellevue) z końca XVIII wieku, który pełni funkcję rezydencji prezydenta.

#HANSAVIERTEL (OSIEDLE)
Hansaviertel to osiedle z lat pięćdziesiątych XX wieku, które wybudowano jako bardzo nowoczesne jak na ówczesne czasy.

Obecnie wygląda jak zwykłe blokowisko.

#KOŚCIÓŁ PAMIĘCI CESARZA WILHELMA
Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma (zwany kościołem Pamięci) zbudowano pod koniec XIX wieku.

Kościół został zniszczony w podczas bombardowania Berlina w 1943 roku. Obecnie zachowała się wieża.

#STACJA WITTENBERGPLATZ
Stację metra Wittenbergplatz zbudowano w 1902 roku. Warto ją odwiedzić, ponieważ ma swój klimacik.

Metro w Berlinie jest dobrze rozwinięte, zwiedzając miasto warto z niego korzystać.

#STREETART
Ze stacji podjechaliśmy metrem na ulicę Bülowstraße, gdzie mieści się Muzeum Streetartu (Urban National Streetartmuseum).

Berlin miasto street artu

berlinberlin

Ponadto sama ulica to jedna wielka galeria streetartu. Wstęp do muzeum jest bezpłatny, a ulicą warto się przejść, ponieważ streetart tam jest wszędzie.

Berlin Street Art

berlinberlinberlinberlinberlinberlinberlinberlinberlinberlin

#EAST SIDE GALLERY
Z Bülowstraße pojechaliśmy do East Side Gallery, która jest galerią (pomnikiem) utworzonym na pozostałości Muru Berlińskiego o długości 1316m.

berlinberlinberlinberlin
Znajduje się tam około 106 obrazów tworzonych od 1989 roku.
berlinberlinberlinberlinberlinberlinberlin

#OBERBAUMBRÜCKE
Oberbaumbrücke to most na Sprewie, zbudowany pod koniec XIX wieku. Od lat sześćdziesiątych znajdowało się tam przejście graniczne między Berlinem Wschodnim i Zachodnim.

berlin

Most ma czerwony kolor z powodu cegły użytej do jego budowy. Prowadzi przez niego linia metra, a jej żółte pociągi ciekawie się komponują.

Z mostu widać w oddali rzeźbę na Sprewie Molecule Man o wysokości 30m.

Z tego miejsca autobusem wróciliśmy do hotelu. Następnego dnia pojechaliśmy do Tropical Islands, co zostało już wcześniej przeze mnie opisane.

Pierwszy dzień w Berlinie minął nam bardzo intensywnie. Zobaczyliśmy sporą część miasta i chyba wszystkie atrakcje, które mieliśmy zaplanowane na ten dzień. Oczywiście zrezygnowaliśmy z wchodzenia do muzeów, ponieważ nie mieliśmy aż tyle czasu na zwiedzanie stolicy Niemiec. Być może kiedyś wrócimy i nadrobimy zaległości.

Niebawem zostanie przygotowana i opublikowana trzecia i zarazem ostatnia część z Berlina.