Czy wiesz, że za opóźnienia lotów realizowanych w całości na terytorium UE możesz uzyskać odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro? Zasady wypłaty rekompensaty w takich przypadkach dokładnie reguluje rozporządzenie WE 261/2004. Zawiera przepisy dotyczące praw pasażerów. Sprawdź, czym jest reklamacja za opóźniony lot i kiedy przysługuje Ci odszkodowanie.
Odszkodowanie za opóźniony lot a przepisy
Przepisy odnośnie do wypłaty odszkodowań za opóźnione loty określa Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Treść tej unijnej regulacji wskazuje, że zadośćuczynienie za opóźnienie przysługuje wyłącznie pasażerom, których samolot wylądował w miejscu docelowym 3 godziny lub więcej po planowanym czasie przylotu. Odprawa takiego połączenia powinna odbyć się na czas lub najpóźniej 45 minut przed odlotem.
Duże znaczenie w kontekście zasadności ubiegania się o odszkodowanie ma również przyczyna opóźnienia. Dochodzenie swoich praw jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy winne całemu zamieszaniu są linie lotnicze. O zadośćuczynienie możesz starać się więc w sytuacji, gdy opóźnienie wynika np. z awarii samolotu lub braków kadrowych. Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone, gdy czas lądowania w miejscu docelowym przesunie się o kilka godzin w przód z powodu tzw. wyjątkowych okoliczności, np. uderzenia pioruna, ekstremalnych warunków pogodowych czy zamieszek lub aktów terroryzmu.
Jaką formę powinna mieć reklamacja za opóźniony lot?
Reklamacja za opóźniony lot to dokument złożony do przewoźnika w celu uzyskania odszkodowania. Powinien mieć formę pisemną i może zostać wysłany tradycyjną pocztą lub elektronicznie. Dopuszcza się też możliwość wysłania wniosku o wypłatę rekompensaty za pomocą formularza dostępnego na stronie linii lotniczych. Ważne, aby do takiego wniosku dołączyć wszystkie niezbędne załączniki. Zawsze jest wymagana karta pokładowa lub inne potwierdzenie zakupu biletów z numerem rezerwacji. Często przydatne okazują się także dowody opóźnienia, np. zdjęcia tablicy odlotów lub korespondencja z przewoźnikiem na temat niedogodności. Przy przedłużającym się opóźnieniu należy zachować także rachunki za wszelkie koszty poniesione podczas oczekiwania na realizację połączenia. Mogą to być np. paragony za posiłki czy faktury za noclegi.
Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zmienia się w zależności od dystansu, jaki dzieli miejsce wylotu od punktu docelowego. Jeśli odległość wynosi poniżej 1500 km, kwota rekompensaty powinna wynosić 250 euro. Gdy trasa liczy od 1500 do 3500 km, zadośćuczynienie musi opiewać na 400 euro. Przy podróżach dalszych niż 3500 km odszkodowanie wzrasta do 600 euro.
Ważne! Dochodzenie swoich praw na podstawie rozporządzenia WE 261/2004 jest możliwe wyłącznie w odniesieniu do 3 rodzajów połączeń lotniczych: odbywających się w całości na terenie Unii Europejskiej, rozpoczynających się w kraju należącym do UE oraz kończących się w kraju unijnym. Ostatni wariant ma zastosowanie tylko wtedy, gdy przewoźnik ma siedzibę w jednym z państw Wspólnoty.
Artykuł sponsorowany