Szkocja

Szkocja to rozległa kraina, która urzeka przepięknymi krajobrazami. Znajdziemy tam wiele jezior i piękne góry. W tym wpisie chciałbym Wam pokazać najpiękniejsze atrakcje Szkocji.

Atrakcje Szkocja

Nasz plan na Szkocję był następujący:
Dzień 1: Przylot do Edynburga i zameldowanie się w hostelu.

Dzień 2: Zwiedzanie Edynburga (centrum, Portobello, Góra Artura).

Dzień 3: Odbiór auta na lotnisku w Edynburgu, most Forth Bridge, Dunnottar Castle, Stonehaven, Loch Ness, Loch Oich, przyjazd do hostelu w Fort William

Dzień 4: Dolina Glen Nevis, Steall Waterfall, Fort William

Dzień 5: Wejście na najwyższy szczyt Wielkiej Brytanii Ben Nevis

Dzień 6: Neptune’s Staircase, Glenfinnan Viaduct, Loch Eilt, Silver Sands, Mallaig, rejs promem do Armadale (Isle of Skye), Portree, Old Man of Storr, Kilt Rock View Point

Dzień 7: Neist Point Lighthouse, Dunvegan Castle, Coral Beach, Portree

Dzień 8: Kilt Rock View Point, Skye Bridge, Eilean Donan Castle, Loch Loyne, Glen Coe, The Meeting of the Three Waters (wodospad), Loch Lomond, Luss, przyjazd do Glasgow

Dzień 9: Zwiedzanie Glasgow

Dzień 10: Zwiedzanie Glasgow, Falkirk Wheel, Kelpies, wylot z Edynburga

Szkocja plan podróży

#WYNAJEM AUTA
Szczegółowo wynajęcie auta opisałem w tym miejscu. Samochód wynajęliśmy w firmie Hertz na lotnisku w Edynburgu. Za Audi Q3 z napędem 4×4 na 8 dni zapłaciliśmy 209F.

#EDYNBURG
Edynburgowi poświęciłem osobny wpis, natomiast często to miasto traktowane jest jako początek lub koniec wyprawy po Szkocji. Będąc tam warto zajrzeć na stare miasto, Górę Artura czy przepiękną plażę Portobello.

Szkocja najciekawsze atrakcje

#DUNNOTTAR CASTLE
Kierując się powyższym planem Dunnottar Castle był kolejnym punktem na mapie po Edynburgu. Zamek mieści się na przepięknym klifie nad Morzem Północnym nieopodal miasteczka Stonehaven. Bilet wstępu kosztuje 7F i warto wejść do środka. Będąc tam warto zejść na pobliską plażę.

W pobliskim Stonehaven warto zatrzymać się na obiad, który opiszę w części o restauracjach.

#LOCH NESS
Jakie jest najbardziej znane jezioro w Szkocji? Odpowiedź jest prosta, to Loch Ness. Zasłynęło ono dzięki historiom o słynnym potworze Nessie, który rzekomo ma zamieszkiwać głębiny jeziora.

Loch Ness ma długość 37km i warto przejechać wzdłuż niego.

Kierując się w stronę Fort William prawdopodobnie będziemy się często zatrzymywać, z uwagi na piękne widoki.

Szkocja co zobaczyć?

#LOCH OICH
Loch Oich to kolejne niesamowite jezioro, które miniemy w drodze do Fort William. Jego długość to 6km, a gdy trafiliśmy tam, to tafla wody była niczym niezmącona. Wyglądało to, jakby zamiast wody było lustro.

#GLEN NEVIS
Glen Nevis to bardzo malownicza dolina położona nieopodal Fort William. Była miejscem scen w filmach takich jak Harry Potter oraz Braveheart – Waleczne serce. Na końcu doliny znajduje się niesamowity wodospad Steall Falls.

#STEALL FALLS
Steall Falls to wodospad położony w dolinie Glen Nevis. Ma 120m wysokości i jest drugim co do wysokości w Wielkiej Brytanii. Aby dojść do niego należy dojechać autem do ostatniego parkingu w dolinie, a stamtąd przespacerować się ścieżką około 30 minut. Przed dojściem pod sam wodospad należy pokonać linowy most zawieszony nad rzeką, co łatwe nie jest 🙂

SzkocjaSzkocjaSzkocja

Najpiękniejsze miejsca w Szkocji

#BEN NEVIS
Ben Nevis to najwyższy szczyt Wielkiej Brytanii. Góruje nad doliną Glen Nevis i ma 1345m wysokości. Jeśli mamy czas to warto poświęcić jeden dzień na jego zdobycie. Wycieczkę na Benka opisałem w osobnym artykule.

#NEPTUNE’S STAIRCASE
Neptune’s Staircase to osiem śluz na Kanale Kaledońskim. Zbudowano go w pierwszej połowie XIX wieku. Miejsce robi niesamowite wrażenie. Różnica poziomów to 55m, a pokonanie przeprawy to 90 minut.

#GLENFINNAN VIADUCT
Glenfinnan Viaduct to ciekawy 21 przęsłowy wiadukt, który znany jest z Harrego Pottera. Ma 380m długości i zbudowano go na przełomie XIX i XX wieku. W dalszym ciągu kursuje tam zabytkowy pociąg.

Nieopodal wiaduktu znajduje się malownicze jezioro Loch Shiel, a obok niego niewielka wieża o nazwie Glenfinnan Monument.

SzkocjaSzkocjaSzkocja

#LOCH EILT
Kierując się w stronę Mallaig miniemy malowniczo położone jezioro Loch Eilt o długości 5km.

#SILVER SANDS OF MORAR (MORAR BEACH)
Nieopodal miasteczka Morar znajduje się przepiękna plaża Morar Beach zwana Silver Sands of Morar. Piasek, który się tam znajduje ma przepiękną białą barwę. My trafiliśmy na odpływ i było mało wody. Możliwy był spacer niemalże aż nad ocean.

SzkocjaSzkocjaSzkocjaSzkocjaSzkocjaSzkocja

#ISLE OF SKYE
Isle of Skye to druga co do wielkości wyspa Szkocji. Jest chyba najpiękniejszym miejscem w Szkocji. Najciekawsze atrakcje opisałem w osobnym wpisie. Będąc tam koniecznie trzeba odwiedzić Old Man of Storr, wodospad Kilt Rock oraz zachodnią część wyspy np. Neist Point Lighthouse.

Isle of Skye Szkocja

#EILEAN DONAN CASTLE
Eilean Donan Castle to jeden z najbardziej znanych zamków w Szkocji. Mieści się nad Loch Duich. Wstęp kosztuje 10F. My nie wchodziliśmy do środka. Największe wrażenie zamek robi z zewnątrz.

SzkocjaSzkocja

#LOCH LOYNE
Loch Loyne to przepiękne jezioro, które minęliśmy w drodze do Fort William jadąc lądem drogą A87. Ma długość około 11km.

#GLEN COE
Glen Coe to kolejna przepiękna dolina. Jeśli będziemy jechać drogą A82 z Fort William w stronę Glasgow to będziemy mieli okazję ją przejechać.
Po drodze warto zatrzymać się przy wodospadzie The Meeting of the Three Waters.

#LOCH LOMOND
Loch Lomond to największe jezioro w Wielkiej Brytanii. Znajduje się tam park narodowy.

SzkocjaSzkocja

Warto zatrzymać się w małej wiosce Luss, która jest malowniczo położona nad jeziorem. Jest tam mnóstwo zabytkowych pięknych domków.

#GLASGOW
Glasgow podobnie jak Edynburg jest dobrym miejscem na początek lub koniec podróży po Szkocji. W najbliższym czasie poświęcę mu osobny artykuł, w którym pokażę najciekawsze atrakcje miasta. Warto wspomnieć, że w Glasgow znajdziemy przepiękny street art.

#FALKIRK WHEEL
Falkirk Wheel to ciekawa konstrukcja znajdująca się między Edynburgiem i Glasgow nieopodal miasteczka Falkirk. Konstrukcja jest obrotową windą, która pełni funkcję śluzy między kanałami Forth and Clyde oraz Union. Zasadą działania przypomina diabelski młyn. Wstęp pod śluzę jest bezpłatny, natomiast pobliski parking jest płatny 3F. Można kupić bilet na rejs po kanale.

#KELPIES
Nazwa Kelpie w folklorze celtyckim oznacza nadnaturalnego wodnego konia. The Kelpies to atrakcja położona niedaleko Falkirk. Przedstawia dwie wielkie końskie głowy o wysokości 30m położone przy kanale Forth and Clyde.

Szkocja zwiedzanie

#NORTH COAST 500
North Coast 500 to niesamowita droga w północnej Szkocji. Niestety na odwiedzenie tego miejsca zabrakło nam czasu, ale oznacza to, że koniecznie trzeba będzie wrócić tam ponownie. NC500 uważana jest za jedną z najpiękniejszych tras widokowych na świecie.
Szkocja

(Foto: „Przekraczając Granice – Travel Blog” – więcej o North Coast 500 przeczytacie w tym artykule)

#RESTAURACJE
Podczas pobytu w Szkocji mieliśmy okazję odwiedzić kilka ciekawych restauracji.
W Edynburgu była to Maggie Dicksons, którą opisałem w tym artykuleNa Isle of Skye jedliśmy w dwóch restauracjach w Portree. Informacje na ich temat znajdziecie w tym artykuleCiekawym i tanim miejscem była restauracja Waterfront Bar Cafe w miasteczku Stonehaven (niedaleko Dunnottar Castle), w której zjedliśmy przepysznego kurczaka za 8F.

Szkocja

W dolinie Glen Coe odwiedziliśmy restaurację Glencoe Gathering, w której serwują kapitalne jedzenie. Ja skusiłem się na burgera za około 15F.

W Szkocji spędziliśmy łącznie 9 dni, z czego zdecydowaną większość w tzw. Highlands, czyli północno-zachodniej części. Miejsce zrobiło na nas olbrzymie wrażenie swoimi krajobrazami, zapierającymi dech w piersiach widokami oraz przepięknymi zamkami. Z pewnością trzeba będzie tam wrócić.

Pozostałe wpisy:
Szkocja – informacje praktyczne przed wyjazdem
Edynburg – przewodnik po mieście
Isle of Skye – najpiękniejsza wyspa Szkocji
Trekking na Ben Nevis

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.