Świnoujście w jeden dzień

swinoujscie

Co można robić ciekawego w Szczecinie? Można kupić bilety na pociąg i pojechać do Świnoujścia :-)

To powyższe zdanie traktuję jako mały żart, ponieważ jak przedstawiłem w dwóch wcześniejszych wpisach Szczecin oferuje wiele ciekawych miejsc, na zwiedzenie których trzeba poświęcić kilka dni. Natomiast po dwóch dniach zwiedzania miasta, jednoczesnej bliskości Bałtyku oraz niesamowitego upału podjęliśmy decyzję, że jedziemy do Świnoujścia.

Świnoujście to jedno z piękniejszych nadmorskich miast w Polsce

#DOJAZD
Ze Szczecina do Świnoujścia można dotrzeć na kilka sposobów. Najbardziej popularnym jest pociąg, który jedzie około 2h. Bilet kosztował nas około 20zł za osobę dorosłą. W sezonie letnim jeździ nim sporo osób, więc wsiadając na kolejnych stacjach trzeba liczyć się ze sporym tłokiem. W lecie kursuje również pociąg "Błękitny", który zatrzymuje się zaledwie na kilku stacjach (typowo pod dojazd do plaży).

swinoujscie

Z tego co się dowiedziałem kursuje też prom, ale podróż wtedy jest nieco dłuższa i droższa.

Kursuje również wodolot.

Czy warto pojechać do Świnoujścia?

#PRZEPRAWA PRZEZ ŚWINĘ
Pociąg dojeżdża do Świnoujścia na prawą stronę (wyspa Wolin). Aby dostać się do właściwej części miasta należy przepłynąć Świnę promem.

swinoujscie

Na chwile obecną nie ma żadnej stałej przeprawy jak most czy tunel. Na chwilę obecną rozpoczyna się budowa tunelu.

Prom kursuje co 20 minut i jest darmowy.

#PLAŻA
Spacer z portu zajmuje 20 minut. Plaża w Świnoujściu jest bardzo fajna i pomimo iż jest tam sporo turystów to nie odczuliśmy tłoku. Oczywiście nie zmienia to faktu, że osób na plaży jest dużo.

Jako małe dziecko wielokrotnie jeździłem do Świnoujścia i pamiętam jeszcze jak na plaży była widoczna granica w postaci płotu. Obecnie już tego nie ma i idąc plażą możemy przejść na niemiecką stronę.

swinoujscie

Czytałem w internecie artykuł, że trzeba uważać, jeśli ktoś przechodzi na niemiecką stronę, gdyż obowiązuje tam opłata klimatyczna i są podobno “inspektorzy”, którzy próbują ją uiścić od nieświadomego turysty.

Przy okazji spacerując po plaży spotkaliśmy zrobione z piasku minionki.

#STAWA MŁYNY
Sporą ciekawostką jest znak nawigacyjny na falochronie zachodnim tzw. Stawa Młyny. Wiatrak powstał w II połowie XIX wieku i stał się symbolem miasta.

swinoujscie

Przy okazji z falochronu można podziwiać statki wpływające do portu.

Co robić w Świnoujściu?

#PROMENADA
Promenada w Świnoujściu jest jedną z atrakcji. Biegnie wzdłuż brzegu wśród zabudowań. Z reguły są tam tłumy ludzi.

#POZOSTAŁE ATRAKCJE
Pozostałe atrakcje, które warto zobaczyć to Fort Anioła zbudowany w połowie XIX wieku na wzór rzymskiego Zamku Anioła.

Najciekawsze atrakcje Świnoujścia

Nieopodal niego bliżej plaży mieści się Fort Zachodni powstały również w połowie XIX wieku oraz znajdujący się po drugiej stronie Świny Fort Wschodni (Gerharda). Z powodu niewielkiej ilości czasu nie odwiedziliśmy tych atrakcji.

Warto zajrzeć też do Parku Zdrojowego. My przeszliśmy przez niego w drodze na plażę.

swinoujscie

Ciekawym miejscem jest również latarnia morska z 1858 roku o wysokości 68m (najwyższa nad Bałtykiem). Do niej również nie wchodziliśmy.

#POWRÓT
Do Szczecina wróciliśmy również pociągiem. Kierując się na stację należy uwzględnić czas na przepłynięcie Świny promem, aby nie gonić na pociąg w ostatniej chwili. Przejazd kosztuje również około 20zł.

Ostatni raz w Świnoujściu byłem jako małe dziecko, a to były lata osiemdziesiąte. Mimo iż pamiętam z tamtych czasów bardzo dużo, to miasto zmieniło się bardzo od tego czasu. Miło było powspominać stare czasy :-)

Świnoujście to miasto, gdzie każdy znajdzie dla siebie jakieś atrakcje, z tym, że nie każdy przepada za taką ilością ludzi na plaży, ale to już kwestia indywidualnego gustu.