Wieden

Wiedeń znajduje się całkiem blisko Śląska. Tak naprawdę z mojego rodzinnego miasta mam do niego niewiele dalej niż do Warszawy, w której byłem już setki razy, a w Wiedniu nigdy. Rok temu wracając z Bratysławy przejeżdżaliśmy przez stolicę Austrii i postanowiliśmy, że musimy wreszcie tam pojechać. Co ciekawego można zobaczyć w Wiedniu?

Jako dogodny termin wyjazdu wybraliśmy majówkę, a w tym roku jest ona bardzo fajna, ponieważ biorąc tylko 3 dni wolnego możemy wyjechać na 9 dni. My postanowiliśmy pojechać tylko na jej część.

#PRZYGOTOWANIA
Z naszej perspektywy najłatwiej do Wiednia dojechać Flixbusem (dawny kurs Polskiego Busa). Z Katowic kursuje on kilka razy na dobę, a żeby oszczędzić na noclegu postanowiliśmy pojechać nocnym kursem, który wyjeżdża z Katowic o północy. Kurs powrotny wybraliśmy na noc z soboty na niedzielę. Za komplet biletów dla dwóch osób zapłaciłem 200zł. Myślę, że cena całkiem przystępna.

Nocleg zarezerwowałem z większym wyprzedzeniem przez booking.com. Nasz wybór padł na trzygwiazdkowy CH Vienna City Rooms, ale hotel opiszę w dalszej części.

Do zwiedzania przygotowaliśmy się z przewodnika Express Map.

#PODRÓŻ
Flixbus do Katowic (kurs z Warszawy) przyjechał punktualnie, co nas bardzo ucieszyło. Rok temu do Bratysławy ten sam autokar miał blisko godzinne opóźnienie. Jakiś czas temu Polski Bus wprowadził funkcjonalność z wyborem miejsca podczas rezerwacji, co ułatwiło wsiadanie, gdyż ludzie przestali się cisnąć, aby zająć jak najlepsze miejsca. Niestety połączenie z Flixbusem spowodowało, że wróciły stare zasady, czyli kto pierwszy ten lepszy. Na szczęście pasażerowie nie pchali się i udało nam się zająć wygodne miejsca. Co ciekawe zauważyłem, że miejsca w drugim rzędzie od toalety po prawej stronie w kierunku przodu mają dużo więcej miejsca na nogi (autokar w wersji bez dolnych siedzeń) 🙂

Jak dojechać do Wiednia?

Podróż do Wiednia minęła bez żadnych problemów i wczesnym rankiem byliśmy w stolicy Austrii. Flixbus dojeżdża na dworzec autobusowy znajdujący się obok głównego dworca kolejowego (Hauptbahnhof).

#HAUPTBAHNHOF
Pierwsze kroki po przyjeździe skierowaliśmy do holu dworca głównego. Znajduje się tam wiele punktów gastronomicznych, my wybraliśmy piekarnię Anker, gdzie za około 13E zjedliśmy śniadanie w postaci kanapki i kawy.

Na dworcu dostępne są płatne toalety w cenie 0,5E (to jest standard w Wiedniu), ale dzięki temu są czyste. Co ciekawe jest to ciut taniej niż 2,5zł na polskim dworcu kolejowym. Warto wiedzieć, że bilecik z WC można potem wykorzystać jako kupon zniżkowy na 0,5E w punktach gastronomicznych na dworcu, więc tak naprawdę przy odpowiedniej kolejności toaleta staje się darmowa.

Co zobaczyć w Wiedniu?

#PARK SCHWEIZERGARTEN
Po śniadaniu skierowaliśmy się w stronę Belwederu, ale zanim tam dotarliśmy weszliśmy do niewielkiego parku znajdującego się po drugiej stronie ulicy.

Wieden

Park Schweizergarten to niewielki park, w którym jest staw i fontanna. Mimo, że jest nieduży to bardzo ładny. W ogóle przekonaliśmy się, że Austriacy bardzo dbają o tereny zielone. Niestety miejskie parki w Wiedniu mają jedną wadę, a mianowicie wcześnie rano spora część ławek oblegana jest przez bezdomnych.

#HEERESGESCHICHTLICHES MUSEUM
Za parkiem znajduje się Heeresgeschichtliches Museum (Muzeum Historii Wojskowości).

Wieden

Z uwagi na wczesną porę nie wchodziliśmy do środka, oprócz obejrzenia go z zewnątrz, ale podobno warto.

Ciekawe atrakcje Wiednia

#BELWEDER
Być w Wiedniu i nie zobaczyć Belwederu to byłoby słabe, gdyż jest to jedna z bardziej znanych i pięknych atrakcji miasta.

Wieden

Pałac powstał na początku XVIII wieku. Właściwie to składa się z Górnego i Dolnego Belwederu.

Całość otoczona jest przepięknym ogrodem.

Rano było tam pusto. Bilet wstępu do obu pałaców kosztuje 22E (osobno Górny 15E oraz Dolny 13E).

Wieden

My nie zdecydowaliśmy się na wstęp.

Teren pałacu opuściliśmy wyjściem przy Dolnym Belwederze (ulica Rennweg). Ciekawostką jest znajdujący się tam polski kościół.

#CERKIEW ŚW. MIKOŁAJA
Swoje kroki skierowaliśmy w stronę Parku Rozrywki Prater, ale po drodze minęliśmy wiele interesujących miejsc. Jednym z nich była Cerkiew św. Mikołaja.

Wieden

Jej złote kopuły są bardzo charakterystyczne. Świątynia powstała pod koniec XIX wieku.

Najpiękniejsze miejsca w Wiedniu

#WIEŻE PRZECIWLOTNICZE (FLAKTURME)
Charakterystycznym elementem Wiednia są wieże przeciwlotnicze z II wojny światowej. Na terenie miasta znajduje się ich kilka.

Wieden

Pełniły funkcję schronów oraz stanowisk strzelniczych artylerii przeciwlotniczej. Obecnie w jednej z nich znajduje się akwarium, ale do niego dotarliśmy później.

#HUNDERTWASSERHAUS (DOM)
Dom Hundertwassera to bardzo ciekawy kompleks mieszkalny na rogu Kegelgasse i Löwengasse.

Wieden

Powstał w latach osiemdziesiątych XX wieku. W środku znajduje się kilkadziesiąt mieszkań, więc zwiedzanie dostępne jest tylko z zewnątrz.

Projekt powstał jako dialog człowieka z przyrodą, o czym świadczą rośliny w różnych często dziwnych miejscach.

#PRATER
Z Domu Hundertwassera skierowaliśmy się na Prater.

Wieden

Prater to olbrzymi park. Obecnie na jego terenie znajduje się wesołe miasteczko słynne na całą Europę.

W lunaparku mieści się jeden z najbardziej znanych młynów diabelskich o wysokości 65m.

Wstęp do parku jest bezpłatny, natomiast płaci się za poszczególne atrakcje.

WiedenWieden

Wiedeń jest idealny na majówkę.

#KUNSTHAUSWIEN
KunstHausWien to muzeum w Wiedniu zaprojektowane przez wcześniej wspomnianego Hundertwassera. Mieści się kilkaset metrów od wspomnianego wcześniej domu. W środku znajdziemy ekspozycję prac Hunderwassera. Wstęp kosztuje 11E, ale my nie zdecydowaliśmy się na wejście.

Wieden

Z tego miejsca na cel obraliśmy Park Miejski. Po drodze minęliśmy neogotycki kościół św. Omara w otoczeniu białych garbarzy (Pfarrkirche St. Othmar unter den Weißgerbern) z XIX wieku.

#STADTPARK (PARK MIEJSKI)
Stadtpark to przepiękny Park Miejski powstały w połowie XIX wieku.

Wieden

Jest najstarszym publicznym parkiem w Wiedniu. Na jego terenie znajduje się złoty pomnik Johanna Straussa.

Ponadto jest tam wiele innych ciekawych pomników.

Nieopodal znajduje się piękny kwiatowy zegar.

Wieden

W Parku Miejskim warto chwilę posiedzieć, jest tam wprost przepięknie.

Po opuszczeniu tych pięknych zielonych terenów ruszyliśmy powoli w stronę naszego hotelu. Po drodze kupiliśmy jeszcze karty miejskie (tzw. Vienna Pass), a właściwie to odebraliśmy je zamówione przez internet, ale to opiszę przy kolejnej relacji. Niemniej warto się nimi zainteresować przed przyjazdem.

W drodze do hotelu minęliśmy również wiedeńską operę, ale nie wchodziliśmy do środka.

Gdzie zjeść w Wiedniu?

#SWING KITCHEN
W drodze do hotelu zatrzymaliśmy się w Swing Kitchen, czyli wegetariańskiej restauracji typu fastfood. Za przepyszne burgery zapłaciliśmy około 18E. Jedzenie było smaczne.

#HOTEL CH-VIENNA CITY ROOMS
Hotel CH-Vienna City Rooms to trzygwiazdkowy hotel na wschód od centrum niedaleko dworca kolejowego Westbahnhof.

Tradycyjnie zarezerwowaliśmy go przez booking. Obiekt charakteryzuje się bardzo dobrymi opiniami (8/10 w momencie pisania artykułu). Pokój był niewielki, ale czysty, utrzymany w bieli. Dodatkowo mieliśmy dostępną łazienkę. Za dwa noclegi zapłaciliśmy 126E.

Gdzie spać w Wiedniu

Wieden

Ponieważ byliśmy zmęczeni po całej nocy w autokarze to postanowiliśmy odespać trochę i na dalsze zwiedzanie wybrać się wieczorem. Tego dnia również upał dał się mocno we znaki.

Po odpoczynku skierowaliśmy się w stronę Wieży Szaleńców. Po drodze do niej minęliśmy kościół Breitenfelder Kirche, który ciekawie się prezentował.

#WIEŻA SZALEŃCÓW
Wieża Szaleńców (Narrenturm) to obiekt znajdujący się obok kampusu Uniwersytetu Wiedeńskiego.

Wieden

Mieścił się tam najstarszy szpital psychiatryczny w Europie. Nie wchodziliśmy do środka, ponieważ było już zamknięte.

Sam kampus też jest przepiękny i warto się po nim przespacerować.

Wiedeń atrakcje

#KOŚCIÓŁ WOTYWNY
Z kampusu przeszliśmy w okolice Kościoła Wotywnego zbudowanego w II połowie XIX wieku, ale niestety był on zamknięty oraz częściowo zasłonięty przez rusztowania.

#UNIWERSYTET WIEDEŃSKI
Nieopodal Kościoła Wotywnego znajduje się Uniwersytet Wiedeński.

Atrakcje Wiednia

Warto odwiedzić to miejsce, a w szczególności wejść do holu i na dziedziniec, ponieważ jest tam przepiękne.

Wieden

Historia powstania uniwersytetu w Wiedniu sięga XIV wieku.

Z tego miejsca skierowaliśmy się w stronę Parku Volksgarten.

#BURGTHEATER
Po drodze do niego minęliśmy dwa bardzo ciekawe miejsca.

Wieden

Pierwszym z nich był Burgtheater, czyli Teatr Zamkowy z XIX wieku. Z zewnątrz prezentuje się obłędnie.

#RATUSZ
Po drugiej stronie ulicy (naprzeciw Burgtheater) stoi okazały budynek miejskiego ratusza z XIX wieku.

#PARK VOLKSGARTEN
Z ratusza poszliśmy w stronę Parku Volksgarten, a po drodze minęliśmy budynek Parlamentu, który również prezentuje się bardzo okazale, ale niestety był w remoncie.

Na terenie parku znajduje się pomnik cesarzowej Elżbiety zwanej Sissi.

WiedenWieden

Najciekawsze atrakcje Wiednia

Po opuszczeniu parku pospacerowaliśmy sobie jeszcze trochę po okolicy. Podeszliśmy pod Minoritenkirche, ale o tej porze był już zamknięty.

Wieden

Przeszliśmy obok Neue Burg, w którym mieści się Muzeum Historii Sztuki.

#PLAC MARII TERESY
Następnie przeszliśmy na Plac Marii Teresy, na którym znajduje się jej pomnik.

Wieden

Plac otoczony jest przez liczne muzea, które opiszę szerzej podczas ostatniej relacji z Wiednia, gdyż dopiero ostatniego dnia je odwiedziliśmy.

Obok znajduje się Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Historii Sztuki oraz kilka galerii w ramach Muzeum Quartier.

Najważniejsze atrakcje Wiednia

Przy okazji koło Muzeum Quartier mieści się sporo restauracji.

#ULRICH (RESTAURACJA)
Ulrich to restauracja, którą odwiedziliśmy wieczorem.

Jedzenie tam jest bardzo dobre.

Wieden

My byliśmy bardzo zadowoleni.

Za dwa piwa, sok pomarańczowy, zupę z warzyw, łososia oraz gnocchi z kozim serem zapłaciliśmy 35E.

Po kolacji udaliśmy się do hotelu na odpoczynek.

Wieden

Pierwszy dzień w Wiedniu minął nam bardzo intensywnie. Miasto zrobiło na nas ogromnie pozytywne wrażenie i dziwię się sobie, czemu nie przyjechaliśmy tam wcześniej. Spacerując po ulicach miasta spotkaliśmy wiele osób z Polski i w żaden sposób nie odczuliśmy zagrożenia z jakiejkolwiek strony.

Następna relacja będzie dotyczyła Pałacu Schönbrunn.

Pozostałe wpisy:
Wiedeń Schönbrunn
Wiedeń najciekawsze muzea

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.