Malta - informacje praktyczne (plan zwiedzania, wynajem auta, noclegi)

Malta
Malta jest miejscem, gdzie planowałem wyjazd już od bardzo dawna. Tak się złożyło, że wiosną kończyła mi się ważność środków na koncie wizzair, więc musiałem na szybko kupić bilety lotnicze tej linii. Wybór padł na Maltę i Cypr. W tej części chciałem przedstawić jak zorganizować wyjazd na Maltę, gdzie wynająć samochód oraz co zobaczyć.

Maltańskie przewodniki

Malta przygotowanie do wyjazdu

#DOJAZD
Najprostszy sposób podróży na Maltę to przelot samolotem. Z wielu polskich miast można tam polecieć linią Wizzair lub Ryanair. Czas przelotu wynosi około 2,5h, a koszt biletu bywa różny. Ja z Katowic zapłaciłem 200zł za osobę (cena z priority pass), a bilet kupiłem około 6 miesięcy przed lotem. Lotu powrotnego nie kupowałem, ponieważ z Malty leciałem bezpośrednio na Cypr.

Jak dotrzeć na Maltę?

Jeśli ktoś woli samochodem, to też można spróbować. Niestety trzeba liczyć się z podróżą przez blisko 30h oraz odległością 2500-2800 km w zależności wyboru trasy. Dodatkowo po drodze trzeba przepłynąć promem na Sycylię, a potem z Sycylii na Maltę.

#NOCLEG
Malta oferuje bardzo szeroką bazę noclegową. Mnóstwo ofert znajdziecie zarówno na bookingu oraz na airbnb. My po przejrzeniu wszystkich ofert postanowiliśmy wybrać jeden obiekt na booking.com. Braliśmy pod uwagę lokalizację lotniska, atrakcji oraz cenę. Ostatecznie nasz wybór padł na znajdujący się w Saint Paul’s niedrogi Sunstone Boutique Guest House, który w momencie pisania artykułu miał ocenę 7,5/10.

Gdzie nocować na Malcie?

Za 6 noclegów (2 osoby) zapłaciliśmy 135E. Uważam to za bardzo dobrą cenę. Podejrzewam, że w sezonie może być trochę drożej, a my byliśmy w listopadzie. Sam obiekt położony jest w turystycznej części miasta, bardzo blisko morza. Wokół wszędzie są hotele, domy, kluby i restauracje. Sam pokój, który mieliśmy był bardzo malutki i skromny, ale posiadał łazienkę.

Malta

Było też kilka niedogodności. Największą z nich był problem z parkowaniem. Dostępne były miejsca przy ulicy, a ponieważ wracaliśmy zawsze wieczorem to przeważnie wszystko było zajęte. Trzy razy zdarzyło się, że po powrocie pod hotelem było wolne tylko jedno miejsce parkingowe (pełnia szczęścia), raz stałem nielegalnie (ale bez mandatu), a dwa razy musiałem pokrążyć kilka minut, żeby się coś zwolniło. Nie chcę wiedzieć, jak to wygląda w sezonie. Drugą niedogodnością był klub zlokalizowany po drugiej stronie ulicy. Niestety muzyka grała w nim do późnej nocy, ale o ile do muzyki się przyzwyczailiśmy, to większym problemem były osoby, które czasem darły się w środku nocy. Najgorsza była pewna pani, która jednej z ostatnich nocy pokłóciła się z kimś i siedząc na schodach przed naszym domem darła się długo wniebogłosy, jakby ktoś ją obdzierał ze skóry. Ponadto duża wilgotność w pokoju powodowała, że wszystko bardzo wolno schło, ale na to zapewne wpływ ma też klimat. Żeby nie było, że wymieniam tylko negatywne strony, to obiekt był ogólnie w porządku. Łazienka i pokój były czyste. Praktycznie codziennie było sprzątane. Niestety jak na początku użyliśmy szklankę to potem nam ją zabrali i nie oddali :)

W recepcji zawsze siedziała miła osoba, z którą można było porozmawiać i dopytać o wiele rzeczy. W pokoju był również czajnik i lodówka. Do lotniska jest również dobry dojazd, a odległość to około 19km.

Jeśli ktoś planuje Maltę bardziej budżetowo to można rozważyć ten guest house, gdyż był bardzo przyzwoity.

#WYNAJEM AUTA
Malta jest bardzo małą wyspą, której powierzchnia jest taka sama jak Krakowa. Dosyć fajnie funkcjonuje tam komunikacja publiczna i jeśli nie mamy napiętego grafiku to wynajem auta nie jest konieczny.
My zdecydowaliśmy się na wynajem, ponieważ w listopadzie dni są krótsze i chcieliśmy zobaczyć jak najwięcej, a auto daje niezależność.

Malta wynajem auta

Po przeanalizowaniu cen za wynajem zdecydowaliśmy się na firmę Hertz. Byliśmy wcześniej zadowoleni z obsługi w Szkocji oraz w Irlandii, więc liczyliśmy się, że i tym razem się nie zawiedziemy. Niestety było nam dane poznać słynną południową gościnność. Sugeruję Wam skupić się na tej części, abyście uniknęli naszych błędów. Postanowiliśmy wynająć niewielki samochód, więc nasz wybór padł na najmniejszą kategorię. Dostaliśmy Fiata 500 na sześć dni z pełnym ubezpieczeniem, a za tę przyjemność zapłaciliśmy 216 euro. Do tego była zablokowana kaucja paliwowa w kwocie 200E, która została zwrócona po oddaniu auta.

Malta

Sam odbiór auta był bezproblemowy, mimo, że przylot samolotu planowany był na 22:00, a biuro otwarte do 22:00 to przy okienku stawiliśmy się o 21:50 i nie było żadnego problemu. Wszystko poszło szybko i sprawnie. Auto pożyczaliśmy na zasadzie pełny do pełnego, więc odbierając zapytałem obsługę, gdzie blisko lotniska można zatankować auto do pełna, tym bardziej, że oddawaliśmy samochód przed 6 rano. Pracownik zauważył, że będziemy mieszkać w Saint Paul’s, więc powiedział, żeby zatankować tam i po prostu rano przyjechać bezpośrednio na lotnisko. Dla przypomnienia Saint Paul’s jest 19km od lotniska. Nie przejmując się niczym tak też zrobiliśmy.

Po Malcie i Gozo przejechaliśmy łącznie 450km. Koszt paliwa to 1,41E za litr bezołowiowej i z tego co obserwowałem to cena była stała na całej wyspie. Zgodnie z wcześniejszą sugestią pracownika auto dotankowałem do pełna w miejscowości, w której nocowałem.

Niestety jakiś czas po powrocie zdziwiłem się, gdy przeglądałem wyciąg z karty. Okazało się, że Hertz obciążył nas dodatkowo kwotą 32,95E (około 140zł). Kwota może niewielka, ale chyba nikt nie lubi niespodziewanych wydatków, a już na pewno takich, które są bezpodstawne.

Po kilku mailach okazało się, że firma obciążyła nas za oddanie samochodu, który był niezatankowany. Według obsługi brakowało 5,64 litra (za 7,95E) oraz dodatkowo została naliczona kara 25E, co dało łącznie 32,95E. W odpowiedzi otrzymałem skan rachunku. Ciekawe jest to, że rachunek był zwykłym paragonem bez tablic rejestracyjnych, a według tego auto zostało zatankowane około 27h po oddaniu przez nas samochodu. Ja oddałem samochód 7 listopada około 6 rano, a według obsługi zatankowano je 8 listopada o 8:33. Biorąc pod uwagę, że firma posiada kilka samochodów, to w tym czasie ktoś mógł nim jeździć, albo rachunek dotyczył innego pojazdu. Oczywiście w momencie oddawania samochodu zrobiłem zdjęcia pojazdu, również z uwzględnieniem stanu licznika i pełnego zbiornika paliwa (co widać na poniższym zdjęciu), dodatkowo zdjęcie było opatrzone pozycją GPS, ale mimo wszystko maltański oddział Hertza okopał się w swoim bunkrze i nie przyjmował do wiadomości żadnych argumentów.

Samochód był przeze mnie tankowany dwa razy, pierwszy raz do pełna w okolicach Valletty przedostatniego dnia (na co posiadam rachunek), a drugi raz tego samego dnia wieczorem w moim miasteczku Saint Paul’s za kilka euro, aż do tzw. odbicia, które mówi o tym, że zbiornik jest pełny.

Biorąc pod uwagę, że pełny zbiornik w Fiacie 500 ma 35 litrów, a po załączeniu się rezerwy zatankowałem 29 litrów, to gdyby faktycznie brakowało 5,64 litra to z prostej matematyki wynika, że nie powinny się świecić wszystkie pola na wyświetlaczu.

Malta

Na wyświetlaczu widać 6 świecących się kwadracików, które odpowiadają za 29 litrów paliwa. Łatwo policzyć, że jeden kwadracik to 4,83 litra. Według mnie nie ma innej opcji, i gdyby tak było, to jeden z nich nie powinien świecić.

Niestety jak napisałem, Hertz na wszystkie te argumenty pozostał głuchy zasłaniając się tylko kwotą, że mają paragon i wszystko inne ich nie interesuje. Sami oceńcie, czy wynajmiecie tam samochód, natomiast ja maltański oddział odradzam.
Jeśli się zdecydujecie na firmę Hertz, to tankujcie tylko przy lotnisku, nawet jeśli pracownik będzie Wam radził inaczej.
PS. Mimo, że Hertz na Malcie i Cyprze ma podpisaną umowę z firmą zewnętrzną (w przypadku obu wysp ta sama firma), to na Cyprze nie miałem takich doświadczeń. Mogłem oddać auto z pustym bakiem i nikt kary nie naliczał.

#PARKOWANIE I JEŻDŻENIE
Pamiętajcie, że Malta to dawna kolonia brytyjska, więc autem jeździ się po lewej stronie. Drogi są bardzo kręte, a te boczne często są złej jakości. Maltańczycy też nie grzeszą poprawną jazdą, więc w przypadku wypożyczenia auta weźcie je z maksymalnym ubezpieczeniem na wypadek stłuczki. Na Malcie drogi są bezpłatne. Nie ma autostrad, a jako ciekawostkę dodam, że auto odebrałem w piątek wieczorem, a piąty bieg wrzuciłem dopiero w poniedziałek. Jest bardzo dużo fotoradarów, więc nie zdziwcie się, jak nagle wszyscy przed Wami będą zwalniać.

Malta informacje praktycznie

Parkowanie to kwestia trochę skomplikowana. Jeśli na ulicy zobaczycie białe linie parkingowe (jak widoczne niżej na zdjęciach) to możecie parkować bez problemu za darmo.

Natomiast jeśli zobaczycie dodatkowo znaki pionowe jak na poniższym zdjęciu, to możecie parkować tylko tyle ile na znaku jest napisane. Zwróćcie uwagę, czy macie w samochodzie 2 tabliczki z czasem, gdyż na nich ustawia się godzinę rozpoczęcia parkowania. Ja o tym dowiedziałem się w ostatnim dniu, a parkowałem w kilku miejscach z ograniczeniem czasowym, niemniej udało się uniknąć mandatu :-)

Malta

Przy niektórych plażach lub atrakcjach turystycznych (np. Błękitna Grota) mogą pojawiać się starsi panowie z identyfikatorami, wspominając, że parking jest bezpłatny, ale oni pilnują. Faktycznie wyglądali na obsługę, wtedy zazwyczaj dawałem 1-2 euro.

#PLAN ZWIEDZANIA
Na Malcie spędziliśmy pięć pełnych dni. Niestety w listopadzie dzień był krótszy. Słońce zachodziło kilka minut po 17, więc najdalej 17:20 było już ciemno. Zaplanowanych atrakcji mieliśmy dużo i podzieliliśmy je według następującego planu.

Dzień 1:
Mġarr (Kościół Jajeczny), Pałac Zammitello, plaża Ġnejna, zatoka Għajn Tuffieħa, wioska Popeye, punkt widokowy Rdum il-Qammieh, Wieża Świętej Agaty, plaża Paradise Bay, plaża Mellieha, rezerwat Għadira, sankturarium w miasteczku Mellieha, Fort Campbell

Malta
Dzień 2:
St. Peter's Pool, latarnia Il-Kalanka, Marsaxlokk, Birżebbuġa, Jaskinia Ghar Hasan, Wieża Mamo, Munxar Path, Wieża św. Tomasza, Birgu, Smart City

Dzień 3 (Wyspa Gozo):
Xewkija, Mġarr ix-Xini (plaża), Klify Ta’ Ċenċ, Sanap Cliffs Sunset, Xlendi, zatoka Dwejra, Azure Window (pozostałości), Morze Śródlądowe, Fungus Rock, kościół Shrine of Our Lady of ta' Pinu, Wied Il-Mielaħ, Ir-Rabat (Victoria), Ramla Bay (plaża), plaża San Blas, plaża Daħlet Qorrot, Ghajnsielem Parish (Mgarr)

Malta plan zwiedzania

Dzień 4:
Coral Lagoon, Błękitna Grota, Ghar Lapsi (plaża i centrum nurkowe), Ogrody Buskett, Klify Dingli, Ir-Rabat, Mdina, Mosta (salon samochodowy i rotunda)

Malta

Dzień 5:
Attard (ogrody), San Giljan, Fort Manoel, Floriana, Valletta (ciekawy plan na Vallette znajdziecie na blogu Cel w podróży :)

Oprócz powyższych atrakcji Malta oferuje wiele świątyń neolitycznych. Najbardziej znana to Hypogeum, ale osobiscie do nich nie wchodziliśmy.

#RESTAURACJE
Jedzenie na Malcie jest bardzo dobre. Korzystaliśmy z restauracji w różnych miejscach. Wszystkie poniższe, które opiszę polecam z czystym sumieniem.

Pierwsza z nich to Cheeky Monkey Gastropub Qawra w Saint Paul’s. Ich specjalnością są głównie burgery. Za pysznego burgera z frytkami i sałatką zapłaciłem 9,25E.

Malta

Drugim ciekawym miejscem na obiad jest Cafe du Brazil w Birgu. Jedzenie jest bardzo tanie i smaczne.

Gdzie zjeść na Malcie?

Trzecią restauracją godną polecenia jest Coffee Break Caffee & Bistro w Ir-Rabat (Gozo). Polecam tam przepyszną carbonarę, którą kupicie w przystępnej cenie.

Malta

Czwartą miejscówkę o nazwie “La Piazza” znajdziecie w Ir-Rabat (na Malcie). Polecam przepyszną pizzę lub tortillę.

Ostatnią restaurację znajdziecie w stolicy. Galea's Cafe Salon oferuje tanie burgery i wrapy. Mój burger z frytkami i sałatką kosztował 9E.

#POGODA
Latem na Malcie będzie bardzo gorąco. Średnie temperatury oscylują między 26-29 stopni celsjusza. W listopadzie w dzień było 22-24 stopnie, a w nocy koło 16-18 stopni. Dni zazwyczaj były bardzo upalne. Podczas mojego pobytu nie padało w ogóle, z wyjątkiem przyjazdu wieczorem i wyjazdu rano. Przez pięć dni była praktycznie piękna pogoda. Temperatura wody była również akceptowalna. Od grudnia do kwietnia średnie temperatury spadają poniżej do 14-16 stopni, więc będzie zdecydowanie chłodniej. Zimą może być wietrznie.

#PROM
Malta składa się z trzech zamieszkałych wysp Malta, Gozo oraz Comino.
Prom z Malty na Gozo pływa przez 24h. Rejs trwa około 1h. Bilet dla kierowcy i samochodu to 15,70E, a dla każdego pasażera 4,65E. Płaci się dopiero w drodze powrotnej z Gozo w Mgarr. Rozkład znajdziecie na tej stronie

Malta
Na Comino również można dopłynąć. Prywatni przewoźnicy przewożą ludzi motorówkami lub niewielkimi stateczkami. Rejsy zazwyczaj są od rana do późnego popołudnia, a ceny są różne.

Co zobaczyć na Malcie?

#DRON
Latanie dronem na Malcie jest dozwolone, ale pamiętajcie, że jest to niewielka wyspa i trzeba bardzo uważać, z uwagi na obecność lotniska.
Wszystkie wymagania znajdziecie na stronie.

Ważnym jest, aby zarejestrować drona (formularz znajdziecie na stronie. Trzeba przesłać go mailem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a rejestracja jest ważna 6 miesięcy. Mi odpisali bardzo szybko.

Malta latanie dronem

Kilka zasad:
- obowiązek rejestracji drona
- loty minimum 1km od lotniska
- dystans minimum 50m od ludzi, samochodów
- zakaz lotów nad bazami wojskowymi i miejscami zastrzeżonymi (oraz minimalny dystans 120m od tych miejsc)
- minimalny dystans 120m od grup większych niż 12 osób
- maksymalna wysokość 60m agl
- maksymalny dystans od operatora 300m

#INNE
Ponieważ Malta to dawna kolonia brytyjska, to oprócz maltańskiego drugim językiem urzędowym jest angielski, co jest bardzo dużym ułatwieniem.

Pamiętajcie, żeby wziąć przejściówki do prądu zgodne z brytyjskimi, ale wiele hoteli dba o to, żeby dało się podłączyć europejskie wtyczki. Często można spotkać w pokojach przejściówki, których możemy użyć.

Malta

Malta bardzo nam się podobała. Wszystkie poszczególne atrakcje, które odwiedziliśmy powyżej opiszę w osobnych artykułach.

Pozostałe wpisy z wyjazdu:
Mellieha i Mgarr (przewodnik po północno-zachodniej Malcie)
Marsaxlokk, Birżebbuġa, Marsaskala, Birgu, Kalkara - przewodnik po wschodniej Malcie