Czarnogóra to niesamowity kraj położony między Albanią, Serbią i Bośnią i Hercegowiną. Czarnogóra to przepiękne góry, krajobrazy, a także niesamowite wybrzeże i klimatyczne miasta sięgające swoją historią średniowiecza, a nawet czasów greckich. Zapraszam Was do lektury przewodnika po Czarnogórze, gdzie znajdziecie informacje praktyczne..

Czarnogóra często nazywana jest Chorwacją dla ubogich. Z jednej strony to trochę krzywdzące określenie, ale po części jest w tym trochę prawdy. Oba kraje położone są blisko siebie i mają podobny klimat, choć góry w Chorwacji są trochę niższe. Chorwacja od zawsze była jedną z ulubionych destynacji wakacyjnych Polaków, podczas gdy Czarnogóra była dopiero odkrywana. Nie da się ukryć, że Czarnogóra mimo wzrostu popularności wciąż jest tańsza od Chorwacji i stąd też jej określenie. Niemniej, żeby Was ono nie zmyliło, to pamiętajcie, że jest to kraj, gdzie mieszkańcy są pozytywnie nastawieni do turystów, bogactwo widoków i niesamowitych miejsc aż przytłacza, a piękne miasta na czarnogórskim wybrzeżu przyciągają tłumy.

Mi osobiście Czarnogóra bardziej skojarzyła się z Gruzją, którą odwiedziłem kilka lat temu, natomiast moja podróż do Czarnogóry była pierwszą, którą miałem okazję odbyć, a wcześniej nie miałem jeszcze okazji odwiedzić tak uwielbianej przez Polaków Chorwacji.

Czarnogóra informacje praktyczne

Czarnogóra jest wciąż tanim krajem i podróż do niej nie wymaga ogromnej zasobności portfela. Na wstępie mogę powiedzieć, że latem 2023 roku 9 dniowy wyjazd trzyosobowej rodziny z niemalże dorosłym synem, wynajem samochodu, wstępy do parków, noclegi, przeloty, wyżywienie i ubezpieczenie zapłaciłem nieco ponad 7000 zł.

Jak zorganizować samodzielnie wyjazd do Czarnogóry?

Organizacja wyjazdu do Czarnogóry jest bardzo prosta, a wszystko zależy od tego, czym zamierzacie się tam dostać. Najprościej jest samolotem, a lot z południa Polski powinien trwać niecałe 2 godziny. Możecie też wybrać bardziej ekstremalną wersję, a mianowicie jazdę samochodem, ale taka podróż to dłuższa wyprawa, która w jedną stronę może zająć nawet dwa dni, w zależności jakie macie plany. Po drodze będziecie musieli przejechać przez Czechy lub Słowację, Austrię, Słowenię, Węgry lub Chorwację, a także Serbię albo Bośnię i Hercegowinę. Wszystko zależy od tego, z której strony Polski wyruszycie, a także jakie są Wasze preferencje podróżnicze.

Jak dolecieć do Czarnogóry samolotem?

Czarnogóra posiada dwa lotniska, pierwsze znajduje się w Podgoricy, a drugie w Tivat niedaleko Kotoru. To główne znajduje się w stolicy i jestem pewny, że na niego dolecicie. Połączenia z Polski oferuje m.in. Wizzair z WarszawyKatowic, a także Ryanair z Gdańska, KrakowaWrocławia. Ceny biletów są różne, niemniej latem 2023 roku dla 3 osób kupiłem je w cenie około 2100 zł, a wszystkie bilety zawierały tzw. priority pass.

Wracając z Czarnogóry weźcie pod uwagę, że lotnisko w Podgoricy jest bardzo małe i ciężko przejść wcześniej odprawę. Jeśli się jest za wcześnie to obsługa lotniska nie dopuszcza do wcześniejszej odprawy bezpieczeństwa.

Jak dojechać do Czarnogóry autem?

Podróż samochodem do Czarnogóry z pewnością będzie sporym wyzwaniem logistycznym. Z mojego punktu widzenia droga do Kotoru z aglomeracji katowickiej zajęłaby ponad 15 godzin, nie licząc postojów co zapewne sprowadzałoby się do ponad 20 godzin w aucie, co lepiej byłoby rozbić na 2 dni i zwiedzić coś po drodze.

W moim przypadku najkrótsza trasa prowadziłaby przez Czechy, Austrię, Słowenię, Chorwację i Bośnię i Hercegowinę. Alternatywna droga to Czechy, Słowacja, Węgry, Chorwacja i Bośnia i Hercegowina. W niektórych krajach obowiązują winietki, a poniżej znajdziecie listę:

Austria – obowiązują winiety na autostradach i drogach ekspresowych. Kupicie je na tej stronie. Najtańsza jednodniowa kosztuje 8,60 euro.

Czechy – na autostradach i drogach ekspresowych obowiązują winiety, które kupicie na tej stronie, a cena najtańszej to 200 koron.

Słowacja – obowiązują winiety na autostradach i drogach ekspresowych, a cena najtańszej to 12 euro. Kupicie je na tej stronie.

Węgry – w tym kraju również obowiązują winiety, które kupicie na stronie. Najtańsza to 5120 forintów.

Słowenia – obowiązują winiety, które kupicie na tej stronie, najtańsza na 7 dni to wydatek 16 euro.

Chorwacja – brak winiet, opłat dokonuje się na bramkach.

Bośnia i Hercegowina – drogi w Bośni są w większości bezpłatne, natomiast niektóre fragmenty autostrad mogą być płatne na bramkach.

Serbia – brak winiet, opłat dokonuje się na bramkach.

Czarnogóra – drogi są bezpłatne, natomiast płatny jest przejazd przez tunel z Podgoricy do Kolasina.

Gdzie nocować w Czarnogórze?

Czarnogórze nocowałem łącznie w czterech miejscach, które spełniły moje oczekiwania i specjalnie nie miałem się do czego przyczepić. Poniżej załączam krótki opis, linki i ceny.

Kolasin – nocowaliśmy w Guest House Alte, który ma ocenę 9.3. Za jedną noc (3 osoby) zapłaciłem 193 zł. Apartament mieścił się w centrum miasta, blisko głównej drogi. Do dyspozycji był niewielki pokój z łazienką. Parking mieścił się przy ulicy. Nocleg był w porządku.

Žabljak – nocowaliśmy w Apartmani Albion, który ma ocenę 9.1. Za dwie noce zapłaciłem 445 zł (3 osoby). W tej cenie mieliśmy spory apartament z aneksem kuchennym i łazienką. Lokalizacja była bardzo dobra w samym centrum miasteczka. Parkowanie pod domem.

Kotor – nocowaliśmy w Marinero Apartments, który ma ocenę 9,4. Za trzy noce zapłaciłem 643 złote (3 osoby). W tej cenie mieliśmy niewielki apartament z łazienką i aneksem kuchennym. Do starego miasta około 15 minut spacerem, a obok apartamentu był duży sklep. Z parkingiem też nie było większego problemu.

Budva – nocowaliśmy w Apartman Lara, który ma ocenę 9,6. Za dwie noce zapłaciłem 754 zł (3 osoby). W tej cenie mieliśmy całkiem spory apartament, dwa niezależne pokoje, łazienka, w pełni wyposażona kuchnia i wielki salon. Mieszkanie może trąciło myszką, ale było przyzwoite. Minusem był niewielki parking oraz odległość od centrum Budvy. Spacer to około 20 minut.

Wszystkie te miejsca są godne polecenia, chociaż w Kolasinie poszukałbym czegoś większego, a w Budvie bliżej centrum.

Wynajem auta w Czarnogórze

Jeśli zdecydujecie się na podróż samolotem do Czarnogóry to warto na miejscu wynająć samochód, aby zobaczyć te wszystkie piękne miejsca. Jeśli zamierzacie przebywać na wybrzeżu to pojazd Wam raczej nie będzie potrzebny. My wynajęliśmy Toyotę Yaris na cały pobyt z odbiorem i oddaniem na lotnisku. Dokonałem tego przez stronę prowadzoną przez zaprzyjaźnionych blogerów z Hvala Czarnogóra. Auto na cały 9 dniowy wyjazd kosztowało 360 euro (lato 2023). W tej cenie miałem pełne ubezpieczenie i nie było żadnej kaucji. Pamiętajcie jednak, żeby ubezpieczenie w Czarnogórze zadziałało należy wezwać policję, która za przyjazd i wystawienie dokumentów pobierze opłatę. Przy odbiorze auta otrzymałem informację, że może to wynieść jakieś 200 euro.

Podróżując samochodem po Czarnogórze należy uważać, gdyż w wielu miejscach stoi policja, a mandaty są bardzo wysokie. Przez cały pobyt jeździłem ostrożnie i nie miałem żadnych nieprzyjemności z tego tytułu.

Plan wyjazdu do Czarnogóry (najciekawsze atrakcje w Czarnogórze)

Poniżej przedstawiam Wam mój plan wyjazdu na Czarnogórę:

Dzień 1:
Przylot do Podgoricy i odbiór auta na lotnisku, przejazd do Kolasina, zwiedzanie miasteczka, wizyta w Parku Narodowym Biogradska Gora.

Dzień 2:
Przejazd drogą P4 wzdłuż rzeki Tara w stronę Žabljaka, Most Durdevica, Jezioro Vrazje, Jezioro Crne, droga widokowa wzdłuż północnej strony Durmitoru.

Dzień 3:
Przejazd drogą widokową P14 przez Durmitor.

Dzień 4:
Kanion Nevidio, Most Carev, Monaster Ostrog, Kotor.

Dzień 5:
Herceg Novi, Perast, Sveti Stefan

Dzień 6:
Droga widokowa P1, Mauzoleum w masywie Lovcen, Kotor

Dzień 7:
Budva, Sveti Stefan

Dzień 8:
Jezioro Szkoderskie, Budva

Dzień 9:
Przejazd do Podgoricy, wylot do Polski

Waluta

Walutą Czarnogóry jest euro, więc z Polski możecie zabrać tą walutę albo wypłacić ją na miejscu. Ja polecam korzystanie z kart walutowych, gdyż bez problemu w wielu miejscach zapłacicie kartą.

Karta sim w Czarnogórze

Czarnogórze musicie uważać korzystając z polskiej karty sim. Chwila nieuwagi kosztowała mnie prawie 300 zł doliczone do rachunku, gdyż pomyliłem karty w telefonie. Na lotnisku w Podgoricy znajduje się sklep, w którym kupicie lokalną kartę sim do korzystania z internetu. Pakiet 500GB na 7 dni kosztował 10 euro, pakiet 500GB ważny 15 dni kosztował 15 euro, a 1TB na 30 dni 20 euro. To ile potrzebujecie zależy od Was, ale warto się zaopatrzeć. Podane ceny obowiązywały w 2023 roku.

Restauracje

Restauracje w Czarnogórze są raczej tanie, w sumie nie odwiedziliśmy ich zbyt wielu, ale mogę z pewnością polecić Wam jedzenie tam.

Kolasin: spróbowaliśmy jedzenia w Lounge Bar Montana, gdzie za 3 osoby zapłaciliśmy nieco ponad 20 euro. Zamówiona carbonara była całkiem przyzwoita.

Žabljak: odwiedziliśmy Caffe Pizzeria Lazar, gdzie za 3 osoby zapłaciliśmy też nieco ponad 20 euro. Kebaby były przyzwoite.

Sveti Stefan: odwiedziliśmy restaurację w Hotelu Androvic. Ceny w tym miejscu są delikatnie mówiąc bardzo wysokie, ale widoki na zachód słońca niesamowite. Jedzenie swoją drogą też.

Kiedy jechać do Czarnogóry

Czarnogóra położona jest na południu Europy i klimat tam jest identyczny jak w Chorwacji. Latem z pewnością będzie gorąco, ja byłem w lipcu i było momentami ponad 40 stopni. Najlepszym okresem będzie wiosna i jesień, gdyż ceny mogą być trochę niższe, ludzi mniej, a temperatury nie będą aż tak bardzo doskwierać. Chociaż przyznam, że nawet latem nie było takiej tragedii z ilością turystów.

Ubezpieczenie w Czarnogórze

Czarnogóra nie jest członkiem Unii Europejskiej, więc nie obowiązuje karta EKUZ. Podróżując tam koniecznie wykupcie prywatne ubezpieczenie medyczne. Jego wysokość zależy od Was, ale nie schodziłbym poniżej 400 tysięcy złotych na osobę.

Czarnogóra dowód czy paszport

Czarnogóra nie należy do Schengen ani do Unii Europejskiej, jednakże na pobyt do 30 dni można tam wjechać na dowód osobisty. Pobyt powyżej tego okresu wymaga paszportu. W przypadku osób nieletnich do 18 roku życia lepiej mieć paszport z uwagi na niejasne przepisy.

Latanie dronem w Czarnogórze

Czarnogórze można latać dronem w wielu miejscach, ale aby robić to legalnie należy się zarejestrować. Wszelkie wnioski i dokumenty znajdziecie na stronie. W teorii, jeśli dron waży mniej niż 500 gram nie trzeba go rejestrować, ale jeśli jest w stanie oddalić się na więcej niż 15 metrów od operatora w poziomie i więcej niż 10 metrów w pionie powinien być zarejestrowany. Każdy lot należy zgłaszać.

Nie można latać wyżej niż 150 metrów w pionie oraz dalej niż 500 metrów od operatora, a także w parkach narodowych. Chociaż w tym przypadku czasem pozwalali mi lokalni rangerzy. Oczywiście ograniczeń jest więcej, jak chociażby odległość id ludzi czy tłumów, ale to oczywiście występuje w każdym kraju.

Kosztorys wyjazdu do Czarnogóry

Poniżej przedstawiam zestawienie wydatków związanych z wyjazdem:

• Przelot w obie strony z priority około 2100 zł
  • Wynajem samochodu 1600 zł
  • Noclegi w Kolasinie, Zabljaku, Kotorze i Budvie około 2100 zł
  • Wstępy do parków około 200 zł
  • Rejs po jeziorze Szkoderskim 380 zł
  • Paliwo około 450 zł
  • Ubezpieczenie około 200 zł
    W sumie 7030 zł

Czarnogóra jest niesamowitym krajem, który warto odwiedzić. Ja zrobiłem to dosyć późno, ale miejsce to wciąż jest niezadeptane przez turystów i wciąż przystępne cenowo. Bardzo polecam Wam podróż, choćby w wakacje.

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.