Sardynia zaliczana jest do najpiękniejszych włoskich wysp, a może również tych w Europie. Nazywana jest Karaibami Europy, co dodatkowo podkreśla jej atrakcyjność. Niesamowite plaże i turkusowa woda przyciągają każdego roku tysiące turystów. Sardynia jest pięknym miejscem, które warto odwiedzić. W tym artykule przeczytacie, jak zaplanować wyjazd na Sardynię, jakie plaże zobaczyć, a także gdzie wynająć samochód.

Co zobaczyć na Sardynii?

Najważniejsze informacje o Sardynii

Sardynia jest piękną włoską wyspą, którą odwiedziłem dwukrotnie. Pierwszy raz byłem tam w listopadzie 2016 roku, a drugi raz postanowiłem odwiedzić ją w okresie w maju 2023 roku. Sardynia jest drugą co do wielkości wyspą na Morzu Śródziemnym, a pierwsi mieszkańcy żyli tam już ponad 3000 lat temu. Wyspa była w przeszłości zamieszkana przez Ligurów, Sardenów, Fenicjan i Rzymian.

Sardynia jest również miejscem, gdzie ludzie dożywają późnej starości. Jest to jedno z kilku miejsc na świecie, gdzie ilość stulatków w przeliczeniu na ilość mieszkańców jest największa na świecie.

Jak dostać się na Sardynię?

Na Sardynię najprościej dolecieć samolotem, a na wyspie znajdują się aż trzy lotniska w Alghero, Olbii i Cagliari. Z Polski połączenia dostępne są w zależności od sezonu w różnych cenach, niemniej podczas ostatniej podróży na Sardynię przyleciałem bezpośrednio z Neapolu, a wylatywałem z Cagliari do Krakowa. Ceny połączeń są różne, a wszystko zależy od pory roku. Za wspomniany przelot z Cagliari do Krakowa w maju zapłaciłem 80 euro od osoby.

Wynajem auta na Sardynii

Podczas pierwszego pobytu na Sardynii wynająłem Fiata 500 w Sicily by Car, gdyż cena była odpowiednia, a firma okazała się być w porządku. Podczas drugiego wyjazdu wynająłem auto w firmie Centauro, gdyż polecili mi ją znajomi. Podczas tego samego wyjazdu nieco wcześniej na Sycylii wynajęliśmy samochód w tej samej firmie. W obu przypadkach byliśmy zadowoleni zarówno z obsługi, jak i samego samochodu. Naszym wyborem był Opel Kona lub podobne wielkościowo auto, gdyż podróżowaliśmy w 4 dorosłe osoby. Ostatecznie otrzymaliśmy Jeepa Renegade, a wynajem na 5 dni kosztował nas 400 euro. Oprócz tego pobrana była kaucja paliwowa w kwocie 100 euro. W tej cenie mieliśmy pełne ubezpieczenie samochodu i drugiego kierowcę. Nie musieliśmy się niczym przejmować. Firma posiada biura zazwyczaj w pewnej odległości od lotniska, tak było zarówno w Cagliari, jak w Olbii, ale po wcześniejszym umówieniu się z lotniska odbierze nas pracownik tej firmy, a po oddaniu auta zostaniemy odwiezieni na lotnisko. Powyższa cena wynajmu auta uwzględniała również oddanie samochodu na innym lotnisku niż to, gdzie je odbieraliśmy.

Osobiście polecam Wam również tę firmę i wiem, że jeśli będę w przyszłości we Włoszech pożyczał auto to z pewnością rozważę tę firmę szczególnie, że często na stronie mają promocję. Wystarczy przez jakiś czas poobserwować ceny. Pojazdy, które wypożyczałem zarówno na Sardynii jak i Sycylii były w bardzo dobrym stanie.

Kiedy jechać na Sardynię?

Zacznę od tego, kiedy nie jechać na Sardynię. Z pewnością najgorszym okresem na wyjazd będzie okres wakacji, gdyż temperatury będą bardzo wysokie, ceny również, a wszędzie będą tłumy. Na niektóre plaże będzie obowiązywała internetowa rezerwacja miejsc, która w dodatku jest płatna. Również okres zimy może być nieciekawym czasem na podróż, gdyż niektóre atrakcje są wówczas zamknięte, a dodatkowo możemy być pewni, że z pewnością nie wykąpiemy się w morzu. Pogoda wtedy jest mniej pewna no i oczywiście dni są krótsze.

W mojej ocenie najlepszym okresem na podróż na Sardynię będzie wiosna, np. kwiecień, maj lub czerwiec, a także okres powakacyjny, czyli wrzesień i październik. Pierwszy raz byłem w listopadzie i pogoda była bardzo zmienna, a niektóre atrakcje były niestety zamknięte. Plaże również były puste, a woda już chłodna. Druga podróż miała miejsce na początku maja, woda była już ciepła, a temperatura wysoka. Ludzi na szczęście nie było dużo i bez problemu można było zaparkować, albo korzystać z atrakcji.

Gdzie nocować na Sardynii?

Podczas pierwszej podróży na Sardynię nocowałem w okolicy Cagliari, natomiast jeśli chcecie zobaczyć również północną stronę wyspy to polecam rozdzielić noclegi. Mając do dyspozycji 5 nocy wybraliśmy jedno miejsce w okolicy Olbii, a drugie we wspomnianym wcześniej Cagliari.

Pierwsze miejsce to Stella Marina Budoni, które położone jest około 30 km na południe od Olbii. Trzy noce za 4 osoby miały kosztować 270 euro, ale na miejscu dopłaciliśmy kilkadziesiąt euro do większego domku, który okazał się lepszy. Podstawowa cena to 22,5 euro (osoba/noc), a ten lepszy domek był nieco droższy. Sama lokalizacja była nad morzem, a okolica była niesamowita. W pobliżu było kilka sklepów, w których można było zrobić zakupy.

Drugie z miejsc to położony w Cagliari Blue Apartment, który kosztował 210 euro za 2 noce przy 4 osobach. Dało to cenę nieco ponad 26 euro za osobę za noc. Mieszkanie było przestronne, posiadało 2 sypialnie i świetnie wyposażoną kuchnię. Auto trzeba było parkować przy ulicy, ale nie było problemów ze znalezieniem miejsca.

Oba noclegi serdecznie Wam polecam.

Najciekawsze atrakcje Sardynii

Poniżej znajdziecie plan wyjazdu zrealizowany przeze mnie. Oczywiście możecie wyjazd realizować według Waszych potrzeb, niemniej tutaj znajdziecie atrakcje, które najbardziej przypadły mi do gustu.

Sardynia plan wyjazdu

Dzień pierwszy:
Przylot do Olbii, odbiór samochodu, Spiaggia di Cala Spinosa, Spiaggia di Cala Moresca, Capo Ceraso, Cala Brandinchi.

Dzień drugi:
Cala Gonone, wynajęcie motorówki i rejs wzdłuż wybrzeża Zatoki Orosei do Cala Goloritzé.

Dzień trzeci:
Spiaggia La Pelosa, Capo Caccia i Alghero.

Dzień czwarty:
Przejazd do Cagliari, a po drodze Punta di Santa Giusta, Cala Pira, Spiaggia di Punta Molentis.

Dzień piąty:
Spiaggia di Piscinas, Spiaggia di Cala Domestica, Porto Flavia, Porto Pino, Spiaggia S’Acqua Durci.

Dzień szósty:
Przejazd na lotnisko i oddanie auta.

W maju 2023 każda z odwiedzonych plaż była bezpłatna i nie było wymogu rezerwacji miejsca, co może mieć miejsce podczas wysokiego sezonu.

Wszystkie miejsca opiszę szczegółowo w osobnych artykułach, natomiast od siebie powiem, że Sardynia jest naprawdę piękna i chętnie tam wrócę.

Jeśli spodobał Ci się materiał to postaw mi kawę. Pomoże mi to dofinansować mój prywatny projekt „Miasta stojące murem”, w ramach którego odwiedzam miasta i miasteczka w Polsce otoczone średniowiecznymi murami obronnymi, a następnie przygotowuję o nich materiał.